-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo S40 2.4
Volvo S40 har, litt under tvil, fått lov til å bryne seg på de tre tyske statusbilene i denne testen. Under tvil fordi Volvos minstemann ikke umiddelbart plasseres på samme statushylle som de tre tyskerne. Samtidig er den absolutt en naturlig deltaker på bakgrunn av at Volvo har blinket ut de såkalte premiumbilene som lekekamerater for nye S40.
Det er lett å finne seg til rette i førermiljøet som er moderne, minimalistisk, lyst og trivelig. Midtkonsollen er nyskapende, mer i design enn i funksjon, den gir interiøret et særpreg, men noen av knappene er i minste laget. Dessuten, som vi tidligere har pekt på, får ikke høyrebenet fullgod støtte på grunn av midtkonsollens spesielle utforming. Fothvileren til venstrefoten er ikke bredere enn den bør være, mens førersetet gir god sidestøtte i ryggen, noe dårligere lårstøtte. Benlengden frem til pedalene er det eneste målet hvor S40 ikke når opp til de tre andre testbilene, likevel har vi ingen følelse av at benplassen er for snau, undertegnede med sine 186 cm har nok å gå på i lengderetning.
Fjæringen er fast, men likevel svelger hjulopphenget dårlig underlag på en avdempet, komfortabel måte. Volvo (i samarbeid med Ford) har funnet en fin balanse mellom det sportslige og det komfortable. Kjøreegenskapene, nærmere bestemt stabiliteten, nyter godt av at sporvidden er økt hele 6 cm i forhold til forrige S40. Kjørefølelsen understrekes av en meget presis styring. Komforten får støtte av et meget behagelig lydbilde, under akselerasjon kan S40 vise til lavest desibelverdi av de fire konkurrentene.
S40 er den minste av testbilene i utvendige mål, men forskjellen er ikke stor når det gjelder utnyttelsen av plassen. Bagasjerommet er noen liter mindre enn hos de tre konkurrentene. Tilsynelatende er det bagasjerommets lengde som har fått lide ved konstruksjonen av S40, for målebåndet viser at lengden med nedslått bakseterygg er mellom 10 og 18 cm kortere i S40 når baksetets sittepute er vippet opp slik at den står på høykant bak forsetene. Det går imidlertid an å legge ned bakseteryggen uten å vippe opp sitteputene. Da blir ikke gulvet helt flatt, men til gjengjeld er lengden 180 cm, altså lenger enn hos konkurrentene.
Til tross for at både akselavstanden og utvendig lengde er mindre, har Volvo S40 like god plass i baksetet som to av konkurrentene, men kan ikke hamle opp med BMW 320. De innvendige mål avspeiler at S40 er en moderne konstruksjon med en smart måte å utnytte plassen på. Plassen understøttes av komforten, baksetet er godt å sitte i – hvis du ikke er over 175 cm. Takhøyden bak er nemlig snau på grunn av taklinjens bue, så hvis denne detaljen er viktig for deg, må du satse på stasjonsvognutgaven V50.
FØRERMILJØ = 9
Enkelt, innbydende og funksjonelt. Ikke optimal sittestilling.
PLASS = 7
Dårlig takhøyde bak. Dårligst bagasjevolum.
KOMFORT = 8
Fin kjørekomfort, mangler litt på sittekomfort. Behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 9
Imponerende kjøreegenskaper, effektivt hjuloppheng. Presis styring.
YTELSER OG FORBRUK = 6
Motorstyrke midt på treet i dette selskapet. Ikke raskest, desidert høyest forbruk.
SIKKERHET = 10
Fem stjerner i NCAP-testen, også bra score på barnesikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 8
Basispris midt på treet. Bra utstyrsnivå.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Audi A4
- BMW 320
- Mercedes C180
- Konklusjon
- Priser og tekniske data