-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Fransk møter japansk - del 1
Mazda 3 er blant de mange som forsøker å legge ut fartshumper når Renault vil fram med nye Megane. To ganske forskjellige biler møtes her til duell.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Siste generasjon av Renault Megane framstår som klart mest moderne, både utvendig og innvendig. En tøff bil med klart særpreg, stilfull front og signaturlys både foran og bak.
På avstand ser bilen i det hele tatt mye dyrere ut enn de 313.000 kronene Renault forlanger for toppmodellen med tilnavnet Bose. Bose betyr selvsagt at den har Bose musikkanlegg – akkurat som Mazda 3 også har.
Ipad-generasjonen
Inne i Megane oser det framtid. Dette er Ipad-generasjonens bil hvor det meste som kan legges på skjerm nettopp er å finne på den midtmonterte skjermen. Kun temperaturen reguleres med egne ratt. God grafikk og forholdsvis logiske funksjonen gjør hovedskjermen enkel å betjene.
Den andre skjermen inneholder instrumentene, og selve speedometeret har fem ulike utforminger avhengig av hvilket kjøreprogram som velges. Dette er valgene: Nøytral, Eco, Komfort, Sport og Personlig.
Jeg har ved flere anledninger uttrykt bekymring for betjeningsdistraksjon knyttet til berøringsskjermer. Forbudet mot bruk av håndholdte mobiltelefoner begrunnes jo på samme måte.
Oppgradering
Men jeg erkjenner at de er kommet for å bli, at stemmestyring gjør betjeningen av dem sikrere, og at skjermen i Megane har mye til felles med den Volvo benytter i XC90/S90/V90. Den største fordelen med skjermbetjening ligger uten tvil i oppgraderingsmulighetene for programvaren. Fastmonterte knotter er som kjent vanskelige å flytte på.
I denne duellen ser Mazda 3 derfor ganske gammeldags ut innvendig. Men skinnet bedrar. For selv om Mazdas høytmonterte skjerm ikke er av berøringstypen, styres alle dens funksjoner via et kommandoratt på midtkonsollen. Akkurat som i Audi, BMW og Mercedes. Rent funksjonsmessig tar denne løsningen ikke på langt nær så mye oppmerksomhet fra selve kjøringen som berøringsskjermer gjør, men særlig fancy ser det jo ikke ut.
Vår test-Mazda var heller ikke utstyrt med DAB-radio. Selvfølgelig er sånt helt utilgivelig, men når dette leses er moderne radio på plass.
Størst
Mazda 3 er både utvendig og innvendig størst av de to. I tillegg satt begge i testteamet best i Mazdaen. Selv om Megane faktisk hadde massasjeseter ga ikke setene god nok støtte. Reguleringen skjedde manuelt mens den var elektrisk på Mazda 3.
Å komme inn og ut av baksetet var også enklere i Mazdaen på grunn av større avstand mellom seteputen og B-stolpen. Kun når vi slo på støymåleren (både i 50 og 80 km/t) kom Megane bedre ut i forhold til komfort enn Mazda 3.
LES VIDERE:
- Del 2