Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI

Lekestue - Del 2

Er det mulig å kjøpe en bil du like gjerne kan ta til banen som til barnehagen? Vi tok med oss tre gode forsøk til Vålerbanen for å se om vi lot oss overbevise om de duger til noe mer enn å komme først ut av lyskrysset…

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

Golf GTI

På mange måter er Golf en slags bestefar når det kommer til «familiebil møter sportsbil til overkommelig pris».

33 år etter at den første så dagens lys, har vi kommet frem til generasjon seks. En ny bil, selv om den deler mange komponenter med forgjengeren.

Til tross for at det er kommet en rekke tøffe utfordrere i denne klassen, har Golf beholdt stillingen som en allround-GTI.

Mk6 er ikke noe unntak. Med fem dører og både sittekomfort og bagasjeplass som ikke står noe tilbake for en hvilken som helst annen motorvariant, gjør at det er vanskelig å finne noe å henge seg opp i på dette området.

Den er helt klart testens mykeste og mest komfortable uten at det blir for mykt, heller ikke på en våt bane.

Oppgradert

Den etter hvert så kjente direkteinnsprøytede tolitersturboen, som vi også kjenner fra Scirocco, har fått 210 hester - det er 10 opp fra forrige generasjon.

Dreiemomentet har imidlertid holdt seg på 280. Til gjengjeld har du full kraft fra 1700 omdreininger, det gjør Golf GTI til en svært lettkjørt bil, selv med manuell gearkasse som vår testbil.

Vi har sagt det mange ganger - toclutchkassa kalt DSG er imponerende, men denne manuelle gearkassa er slett ikke dårlig.

Til tross for at andre biler har mer krefter, og kanskje mer flærr, er det noe med måten Golf leverer varene på som er imponerende. Gassresponsen er superrask, og kreftene fordeles over store deler av turtallsområdet.

Effektiv

Rundetidene på Vålerbanen beviser at Golf GTI på regnvåt asfalt viser seg fra sin mest lettkjørte side.

Selvsagt får den god hjelp av den nye elektroniske differensialsperren som bærer navnet XDS. Den gjør akkurat det den skal, reduserer tendensen til understyring inn i svinger som forhjulstrekkere er beryktet for.

Gjennom de raske svingkombinasjonene på den nye sløyfa på Vålerbanen forstår man, mer enn man kjenner, at systemet jobber.

Så fort ESP-systemet registrerer at innerste forhjul belastes mindre enn det ytre, bremses forsiktig det innerste hjulet og vips styrer bilen innover. Det er rett og slett en elektronisk styrt venstrebrems – utrolig effektivt.

For en liten slant oljekroner, 8300 for å være mer nøyaktig, kan du få med deg DCC, elektronisk demperstyring, som bare ved å trykke på en knapp gir deg valgmulighet mellom Comfort, Normal og Sport.

Det gjør kombinasjonen av lekebil og familiebil enda enklere.

Verdt pengene?

I dette feltet er Golf absolutt den bilen som står frem som det, bruksmessig, mest fornuftige valget.

Den er godt støydempet og på ingen måte slitsom å tilbringe en lang dag i. Alt er rett og slett veldig sivilisert.

Kanskje kunne man tatt det litt lenger, problemet er å unngå at det blir for anonymt, at det bikker over mot kjedelig.

Legger man snaut en halv million kroner på bordet for en kompaktbil, så vil man gjerne at det skal synes litt når man står parkert også, ikke bare på bildene fra fotoboksene…

Samtidig får man en bil som hele familien kan kjøre.

 
 
 
 
 
Powered by Labrador CMS