-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skjerpet SUV-kamp - Del 2
En nykommer har entret areaen for kompakt-SUV. Hyundai har utpekt Ford Kuga som en av hovedkonkurrentene til iX35 – så derfor er det naturlig at vi lar disse to møtes til dyst.
Utenfor allfarvei
Både Kuga og iX35 er forhjulsdrevne ved vanlig landeveiskjøring, og får fordelt drivkraft til bakhjulene via en såkalt viskositetskobling når et av forhjulene spinner.
Kuga har Haldex 4-system, hvor en elektronisk styreenhet fordeler kraften til alle fire hjul basert på signaler fra turtallsføler, gasspedalføler, hjulsensorer, bremselyskontakt og rattvinkelsensor.
Hvis du er i markedet for brukt Kuga, så vær klar over at bilen ble levert med det noe mindre avanserte Haldex 3 inntil våren 2009.
Hyundai iX35 har det samme 4WD-systemet som sin storebror Santa Fe, nemlig ITM-systemet (Intelligent Torque Management) fra Borg Warner.
Det har tilnærmet samme funksjonsmåte som Haldex, men har i tillegg en knapp på midtkonsollen som gjør at du kan låse kraftfordelingen mellom de to hjulparene inntil 50/50-fordeling.
Kuga har høyest bakkeklaring, mens iX35 altså har «lock-funksjon».
Med mindre vårflommen har vasket vekk for mye av fjellveien, er det derfor minst risiko for å bli stående fast med iX35. Så sånn sett utroper vi den som hytteeierens beste venn.
Kraft og trekkevne
Her er det i prinsippet to helt like sterke konkurrenter, med tilnærmet samme egenvekt.
Dette understrekes av at akselerasjonen fra null til hundre ligger innenfor en forskjell på et halvt sekund – og ekvipasjene er sammenlignbare også fordi de har sekstrinns manuell kasse.
Kuga har en fleksibel og fin motor med akseptabelt drag allerede fra 1000 o/min. Den er kombinert med en behagelig sekstrinns manuell girkasse med forholdsvis kort sjalteavstand.
Hyundais dieselmotor er også en positiv opplevelse, og den jobber sammen med en girkasse som har forholdsvis lav girutveksling. Det gir seg utslag i at den har god trekkevne innenfor «norske» fartsgrenser.
Det er Hyundai iX35 som har det lavest oppgitte forbruket, men på den annen side fikk den det høyeste testforbruket. Noe av dette skyldes at den fikk bryne seg på noe mer nysnø enn Kuga.
Det er sikkert
Kuga har fått meget god score i EuroNCAPs kollisjonstest, med fem stjerner (av fem) på kollisjonssikkerhet, med 33 av 37 mulige poeng.
Den fikk også god score på barnesikkerhet og fotgjengersikkerhet.
Vi tar sjansen på å gi iX35 samme sikkerhetsmessige vur-dering som Kuga, selv om den ennå ikke er testet i kollisjonslaboratoriet hos NCAP.
Bilen er nemlig konstruert for å oppnå fem stjerner i testen, og ingeniørene hos Hyundai sier at de vil bli meget overrasket hvis dette ikke slår til.
Godt utstyrt
Pris og mengde av utstyr er gjerne to sider av samme sak.
Her understrekes det av Kuga, som er testens dyreste, men som kan skilte med for eksempel navigasjon, ryggekamera, bi-xenonlys, oppvarmet frontrute, panoramatak og tilleggsvarmer. Listen over ekstrautstyr beløper seg til 58.100 kroner.
Hyundai iX35 har en mer beskjeden basispris, men er tilsvarende nøysomt utstyrt.
Vår testbil har utstyrsnivå Premium, som ligger 50.000 kroner lavere enn vår Kuga. Her er ryggekamera, navigasjon og «nedoverbakkeassistent» inkludert. Dessuten har den fem års nybilgaranti.