-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Utenfor komfortsonen - del 1
Gjørme, skog, krøtterstier og kratt. Dette er ikke hverdagskost for kompakt-SUV-er som Renault Kadjar, Hyundai Tucson og Kia Sportage, men det stoppet ikke oss.
- Innledning
Selv om alle bilene har en knapp eller bryter merket med «lock», så er knappens tiltenkte funksjon et stykke fra sannheten.
For samtlige biler sto og spant på høyre fremhjul og venstre bakhjul, mens de to andre hjulene sto bom stille.
Hvilket de også gjorde med firehjulsdriften i «normal-modus». Hva er da poenget ..?
Humping i skogen
Kanskje kan akkurat denne øvelsen virke litt konstruert, men jeg kan forsikre deg om at dette er virkelighetsrelevant.
I vinter-Norge, og kanskje spesielt i byene, er det ikke uvanlig med bakker der underlaget varierer. Litt snø på en flekk, og litt is på den andre – litt slaps på en og litt grus på den siste.
Det er ikke rent få som har forbannet seg over at den nye bilen med firehjulsdrift ikke alltid faktisk trekker på alle fire. For med et så enkelt 4x4-system som disse bilene har, er det ikke fritt for banneord i fremtiden heller.
Kollega Skar kommenterte tørt at «en Subaru ville klatret frem her på slicks-dekk», hvilket hadde vært en morsom påstand å etterprøve, men som vi får ha til gode denne gang.
Uansett, som sagt er nok dette den tøffeste testen disse bilene vil møte ute i det hverdagslige liv, så selv om det å humpe rundt i Hedmarksskogen absolutt er gøy, innså vi fort at det nok hadde vært enda mer gøy i de Jeepene som et lite minutt gjorde narr av oss der de freste opp hellinger og over knekker hvor våre leke-SUV-er trolig hadde stått og vippet på sideskjørtene.
Det er på tide å komme ut på landeveien igjen.
Anglofrankojapaner
Dagen før selve testkjøringen er det Renaulten jeg først stifter bekjentskap med. Førsteinntrykket er positivt.
Bilen kler Renault-linjene – de oppblåste Clio-trekkene og den svære logoen i sommerfuglgrillen – og selv om hoftepartiet kanskje er i overkant svulstig, bærer den sine 445 centimeter med stolthet.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng