-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Utenfor komfortsonen - del 2
Gjørme, skog, krøtterstier og kratt. Dette er ikke hverdagskost for kompakt-SUV-er som Renault Kadjar, Hyundai Tucson og Kia Sportage, men det stoppet ikke oss.BILTEST
- Innledning
Den virker større enn den faktisk er, synes jeg. Det inntrykket forsterkes innvendig.
Jeg har ikke så god oversikt som jeg kunne tenkt meg, og bruker litt tid på å venne meg til hvor bilen er hen på veien. Det merkes også i skogen, hvor jeg på et tidspunkt er litt nærmere ei lita bjørk enn jeg trodde.
Denne anglo-franko-japaneren (i utgangspunktet en Nissan Qashqai, japansk merke, engelsk modell) kunne gjerne fått lånt 360-graders-kameraet som donorbil Qashqai kan skilte med, men det har den dessverre ikke.
Rent bortsett fra det liker jeg Kadjar bedre enn Qashqai. Én ting er at instrumentene er byttet ut med et digitalt display, som ikke bare er flott å se på; det er forbilledlig oversiktlig, og har et stramt, men fornuftig, utvalg av tilleggsinformasjon.
En større forskjell er navigasjonsskjermen i dashbordet. Den har Renault byttet ut til fordel for sitt R-Link-system, som både er enklere i bruk, og har oppløsning og grafikk som er mer 2015 verdig.
Meny-logikken har fortsatt litt å gå på, riktignok, men det er fortsatt langt bedre enn i Nissanen.
CX-5-kopi?
Det beste førsteinntrykket får jeg fra Hyundaien. Kollega Ringen og jeg har hentet begge bilene samtidig, og nå lurer han i bakspeilet mitt. «Lekker bil», tenker jeg, og den blir enda bedre i det vi parkerer og jeg kan gå bort og se skikkelig på den.
Den har noe veldig Mazda CX-5-aktig over seg. Den store grillen, de avrundede, men likevel skarpe, lyktene og de sorte hjulbuelistene. Det er en positiv ting.
Heldigvis har ikke Hyundai «gitt opp» før de rakk å designe bakenden – den står absolutt i stil til resten.
Men som Renaulten skuffer Hyundaien litt på innsiden. Hardplasten er hardere enn jeg har begynt å forvente fra Hyundai, men når det gjelder layout og ergonomi scorer Tucson veldig høyt.
Høyt plassert hovedskjerm, logisk knappesortering (Renaulten har for eksempel knappen for å aktivere cruise control bak håndbrekkbryteren!) og enkel (på grensen til simpel?) instrumentering.
Hvorfor Hyundai har gått på en blemme og montert en volumknapp på medieanlegget som nesten ikke er mulig å få tak i – selv med mine små fingre – er derimot helt uforståelig.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng