-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Utenfor komfortsonen - del 2
Gjørme, skog, krøtterstier og kratt. Dette er ikke hverdagskost for kompakt-SUV-er som Renault Kadjar, Hyundai Tucson og Kia Sportage, men det stoppet ikke oss.BILTEST
- Innledning
Den virker større enn den faktisk er, synes jeg. Det inntrykket forsterkes innvendig.
Jeg har ikke så god oversikt som jeg kunne tenkt meg, og bruker litt tid på å venne meg til hvor bilen er hen på veien. Det merkes også i skogen, hvor jeg på et tidspunkt er litt nærmere ei lita bjørk enn jeg trodde.
Denne anglo-franko-japaneren (i utgangspunktet en Nissan Qashqai, japansk merke, engelsk modell) kunne gjerne fått lånt 360-graders-kameraet som donorbil Qashqai kan skilte med, men det har den dessverre ikke.
Rent bortsett fra det liker jeg Kadjar bedre enn Qashqai. Én ting er at instrumentene er byttet ut med et digitalt display, som ikke bare er flott å se på; det er forbilledlig oversiktlig, og har et stramt, men fornuftig, utvalg av tilleggsinformasjon.
En større forskjell er navigasjonsskjermen i dashbordet. Den har Renault byttet ut til fordel for sitt R-Link-system, som både er enklere i bruk, og har oppløsning og grafikk som er mer 2015 verdig.
Meny-logikken har fortsatt litt å gå på, riktignok, men det er fortsatt langt bedre enn i Nissanen.
CX-5-kopi?
Det beste førsteinntrykket får jeg fra Hyundaien. Kollega Ringen og jeg har hentet begge bilene samtidig, og nå lurer han i bakspeilet mitt. «Lekker bil», tenker jeg, og den blir enda bedre i det vi parkerer og jeg kan gå bort og se skikkelig på den.
Den har noe veldig Mazda CX-5-aktig over seg. Den store grillen, de avrundede, men likevel skarpe, lyktene og de sorte hjulbuelistene. Det er en positiv ting.
Heldigvis har ikke Hyundai «gitt opp» før de rakk å designe bakenden – den står absolutt i stil til resten.
Men som Renaulten skuffer Hyundaien litt på innsiden. Hardplasten er hardere enn jeg har begynt å forvente fra Hyundai, men når det gjelder layout og ergonomi scorer Tucson veldig høyt.
Høyt plassert hovedskjerm, logisk knappesortering (Renaulten har for eksempel knappen for å aktivere cruise control bak håndbrekkbryteren!) og enkel (på grensen til simpel?) instrumentering.
Hvorfor Hyundai har gått på en blemme og montert en volumknapp på medieanlegget som nesten ikke er mulig å få tak i – selv med mine små fingre – er derimot helt uforståelig.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng