Utfordreren

Ladehybrider var for få år siden synonymt med Mitsubishi Outlander, med tillegg av noen få europeiskbygde modeller. Nye utfordrere doblet salget av ladehybrider i 2020. Vi har testet tre av dem

Publisert

Etter nærmest å ha vært usynlig i det norske billandskapet i ganske mange år, satser Jeep på å løfte fram Compass som et ladbart alternativ i en etter hvert ganske rik bukett av PHEV-SUV-er med drift på alle hjul. Men vil de lykkes?

Selv om Compass bygges med flere motoralternativer, står bare den ladbare på det norske modellprogrammet, med to effektuttak (190 hk og 240 hk) og pakket i tre varianter før skreddersøm.

FRAMKOMMELIGHET
Jeep som varemerke tuftes i stor grad på framkommelighet, som ikke lar seg stoppe av dårlig vær og dårlige veier, og som heller ikke gir opp når veien opphører. Glem å ta Compass dit, med mindre du velger Trailhawk-varianten med annerledes front og hekk, og beskyttelse under bilen om 20,1 cm bakkeklaring skulle bli for lite, og du subber på en stein eller stubbe.

Fire ganske forskjellige kjøreprogrammer i kombinasjon med lavserie, indikerer framkommelighet, og testteamet er ikke på noe tidspunkt i tvil om klatreevnen til Compass, men disse egenskapene henger ikke helt sammen med all den kostbare plasten i fronten, som tvinger bilen til å holde seg ganske nær strekene som symboliserer vei på kartet.

HALVBROR TIL RENEGADE
Compass med sitt italienske opphav og halvbror til – etter testteamets mening, langt tøffere og mindre Renegade – har lite av det bilentusiaster forbinder med Jeep.

Innvendig er det vanskelig å forstå at dette er en 2020-bil. Den oppleves gammeldags, ikke minst på grunn av liten infotainmentskjerm med dårlig oppløsning og komplisert tilgang til noe så enkelt som justering av setevarmen. Og hvor ble det av håndtaket til å klamre seg fast, som er det første forsetepassasjerer møter i Renegade?

Men noe har Jeep fått til i en bil som nå befinner seg i midtlivs og vel så det i andre generasjon, og opprinnelig fra 2016. Til å være såpass høy, kjører den overraskende godt når den presses i sport-programmet, og med spissere styring, kunne dette blitt riktig festlig.

BEST BAKSETE
Compass ser trang ut i baksetet, men beinplassen og takhøyden bak matcher fullt ut Rav4, og fordi dørene åpner i nesten 90 grader, byr det på null problemer å komme inn og ut av det som vi til slutt kåret til testene baste baksete.

Bensinmotoren på 1,3 liter (130 hk i Limited, 180 hk i S-varianten) trekker forhjulene, mens en 120 hk elmotor sørger for drift på bakhjulene. Det betyr at kjørt på strøm, er Compass bakhjulsdrevet og som hybrid eller i de andre innstillingene, fordeler bilen selv kraften dit den trengs best.

Ladestrømmen i Compass tok slutt etter 42 km, og deretter var bilen testens klart tørsteste, med 0,86 liter/mil i forbruk. Vår konklusjon blir at om Jeep-opplevelsen er viktig, så velg Trailhawk – og hold deg på veien.

Supert med sju års garanti/200.000 km.

LES VIDERE:

- Innledning

- BMW X1

- Jeep Compass

- Toyota RAV4

- Testdata og konklusjon

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS