-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spansk lekegrind
M3 på bane. Fantastisk bil, men nesten mer fantastisk bane. Velkommen til Ascari.
Når det gjelder BMWs nyeste er det bare å gi seg over. Nærmere en racerbil, kan en lettkjørt småbarnsfamiliebil vanskelig komme i 2007. Eller: nærmere en lettkjørt småbarnsfamiliebil, kan en racerbil vanskelig komme.
På den mer enn 5 kilometer lange banen høyt oppe i fjellene bak Marbella, var det en helt ny bil som åpenbarte seg. Her kom klørne ut og snerret merket du for alvor. Men den var ikke sint, men ivrig, og den slo ikke tilbake, men tolererte de fleste fører-unoter med forholdsvis godmodig overbærenhet.
Lekegrind
Men la meg få bruke enda noen dager på å fordøye inntrykket, og i stedet legge inn noen ord om banen. Oppkalt etter den kjente italienske Grand Prix stjernen, Alberto Ascari, akkurat som en engelsk hypersportsbil.
Ikke så underlig at de to deler Ascari-navnet, for de to eies av samme mann. Klaas Zwart er en nederlandsk ingeniør som har gjort en gylden eller fem på offshore. Først gikk han inn i Ascari Cars (grunnlagt i 1994), deretter utviklet han det som i dag heter RaceResort Ascari.
En praktfull bane, 5,5 km lang med 26 til dels svært krevende kurver. Til anlegget hører en garasje med - hva skal vi si – 50 racerbiler av forskjellig slag.
Fra kart og speed buggies, via Lotus Elise og Ferrari 333 sports-racere til Reynard en-setere og eldre Benetton F1-biler (og hvem klager på at de har fylt noen år når de byr på 750 hk og 540 kg?). Det er bråtavis av Radical-biler der, og en lang rekke skrapa 200-hesters BMW 325.
Eksklusiv klubb
I tillegg er det selvfølgelig noen Ascari-biler du kan hygge deg med. Både KZ1 og noe som så ut som en Le Mans utgave av A10. Og her snakker vi 600 hester fra 5 liters V8. Alvor, med andre ord.
Jeg må tilstå at i stedet for å kjøre opp alle rundene mine på banen, ruslet jeg alene rundt alle disse perlene, da jeg fikk overbevist vaktmesteren om at jeg var genuint interessert. Ikke mange slapp inn der, fortalte han.
På området er det racerskole, eller åpne helger for medlemmene. Her kan du oppbevare din egen morobil og lufte den når du vil. Du eter praktfullt i klubbhuset, og om ikke så lenge skal et luksushotell også stå ferdig der.
Kjernen av brukerne er medlemmer, og akkurat som i en eksklusiv golfklubb er medlemsskapet begrenset. Her til 500 personer. Jeg kjenner bare til en eneste nordmann som er medlem der, men det kan selvfølgelig være flere. Diskresjonen er ganske åpenbar.
Det er lett å bli distrahert fra det som egentlig er jobben når man møter kakefat som dette.