-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
BMW dropper 100 års tradisjon
Da Volkswagen endret logo for noen måneder siden var det ikke særlig dramatisk. Den gikk fra å være kjedelig til å bli kjedelig. Når BMW når gjør det samme er det litt tristere.


BMW-logoen gjennom 100 år
Smaken er selvfølgelig som baken – men se på den gamle BMW-logoen og sammenlikn med den nye. De fleste må da være enig i at det er noe vesentlig som forsvinner når de fjerner den markante svarte ringen og erstatter den med noe som ser ut som tåke?
Vi så den første gang på bilder av den nye i4 og det var liksom ingen tvil – enda et skritt i retning av den døde, flate 2D-effekten som åpenbart er smaken i år.
Alt som smaker av dybde og fargespill har forsvunnet nå – komplett – det eneste vi har tilbake er det stiliserte propellmønsteret og de blå og hvite fargene til forbundsstaten Bayern.
Nå har riktignok BMW-logoen vært endret mange ganger, en egen artikkel på BMWs hjemmesider forteller alt om det. I starten var bokstavene i gullfarge og selv etter at de ble hvite, i 1953 var de utstyrt med seriffer. Først i 1963 gikk de over til å bruke groteske typer.
Men også ved siste revisjon, i 1997, da bokstavene ble enda mer markerte og indre runding ble mindre, beholdt man den svarte ringen som holdt hele uttrykket på plass.
Men nå får vi også en slags forklaring på hvorfor hoved-delen av dette 103 år gamle varemerket er blitt endret.
BMW skal nemlig bli et relasjons-brand,(bilismens Tinder?) sier nemlig Jens Thiemer – gruppens senior vice president med ansvar for kunde og merkevare. Og derfor «har man designet en mer transparent logo som er ment å utstråle mer åpenhet og klarskap» - eller hva man skal oversette slikt tøv med.
Noen der ute som har oppfattet BMW uklar og lukket?
Noen som syns at den nye er blitt bedre?
PS!
BMWs egen historie om logoen og dens utvikling er forresten interessant. Trodde du også at de blå og hvite segmentene hadde noe med propell å gjøre?
Kanskje du har rett – men BMW lar deg egentlig skrive den delen av historien selv. Du finner artikkelen her.