-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Overstrømmende BMW
BMW sørger for hele elbil-loopen din. Nå kan du også få din egen BMW-carport med selvladingsmuligheter.
Solceller på taket er ikke akkurat oppsiktsvekkende lenger, men BMW har tatt dette et skritt lenger og bygget en carport som har nok solceller på toppen til at du også kan lade bilen din der.
Det er BMW-eide Designworks USA som har tegnet og konstruert dette nye utemøbelet, og det følger i-filosofien hele veien.
BMW skiller seg jo fra alle andre elbil-produsenter ved å si som så at «vi skal jo bygge den også». Med andre ord, noe av den miljøtankegangen som burde ligger i bakgrunnen for elbilsatsing, har BMW tatt med seg over i selve produksjonen også.
Karbonmaterialene fremstilles i Canada, der de har like meget fossefallstrøm som vi har, og i-bilene ellers er kjennetegnet ved utstrakt bruk av bærekraftige teknikker og materialer. Hurtigvoksende ugress i gulvmattene, eller lignende.
Carport-tankegangen er den samme. Materialene er stort sett bambus, som visstnok er på topp blant bærekreftene.
Karbonforsterkningene har samme bakgrunn som i i3 og i8, og solcellepanelene er glass-på-glass utgavene, visstnok mer effektive og mindre forurensende i produksjon og destruksjon enn andre typer. 30 års garanti har de også – det er nesten lenger enn en norsk foss.
Jeg har ingen informasjoner om hvor mye carporten yter, men det sies at den kan kobles opp mot Wallbox Pro, BMWs hurtiglader.
Ut fra den kan du få ut en skryteliste over hvor mye sol du har ladet med og hvor mye du måtte hente fra nettet. Det fortelles sågar at overskuddskraft kan ledes tilbake til husholdningen.
Noen husker kanskje Volvos carportaktige ladehjelper fra i fjor. Den ser jo adskillig mer futuristisk ut. BMWs, derimot, ser ut som den kan passe hjemme hos de fleste, og vi må jo kunne regne med at den virker.
Men her – paradoksalt nok – kommer momsen i tillegg! I motsetning til da du kjøpte bilen.