-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Overstrømmende BMW
BMW sørger for hele elbil-loopen din. Nå kan du også få din egen BMW-carport med selvladingsmuligheter.
Solceller på taket er ikke akkurat oppsiktsvekkende lenger, men BMW har tatt dette et skritt lenger og bygget en carport som har nok solceller på toppen til at du også kan lade bilen din der.
Det er BMW-eide Designworks USA som har tegnet og konstruert dette nye utemøbelet, og det følger i-filosofien hele veien.
BMW skiller seg jo fra alle andre elbil-produsenter ved å si som så at «vi skal jo bygge den også». Med andre ord, noe av den miljøtankegangen som burde ligger i bakgrunnen for elbilsatsing, har BMW tatt med seg over i selve produksjonen også.
Karbonmaterialene fremstilles i Canada, der de har like meget fossefallstrøm som vi har, og i-bilene ellers er kjennetegnet ved utstrakt bruk av bærekraftige teknikker og materialer. Hurtigvoksende ugress i gulvmattene, eller lignende.
Carport-tankegangen er den samme. Materialene er stort sett bambus, som visstnok er på topp blant bærekreftene.
Karbonforsterkningene har samme bakgrunn som i i3 og i8, og solcellepanelene er glass-på-glass utgavene, visstnok mer effektive og mindre forurensende i produksjon og destruksjon enn andre typer. 30 års garanti har de også – det er nesten lenger enn en norsk foss.
Jeg har ingen informasjoner om hvor mye carporten yter, men det sies at den kan kobles opp mot Wallbox Pro, BMWs hurtiglader.
Ut fra den kan du få ut en skryteliste over hvor mye sol du har ladet med og hvor mye du måtte hente fra nettet. Det fortelles sågar at overskuddskraft kan ledes tilbake til husholdningen.
Noen husker kanskje Volvos carportaktige ladehjelper fra i fjor. Den ser jo adskillig mer futuristisk ut. BMWs, derimot, ser ut som den kan passe hjemme hos de fleste, og vi må jo kunne regne med at den virker.
Men her – paradoksalt nok – kommer momsen i tillegg! I motsetning til da du kjøpte bilen.