Cadillac skal øke i Europa

Igjen sier GM at de skal øke sitt US-bil-nærvær i Europa. Men denne gangen har det kanskje noe for seg. For de ønsker å øke med Cadillac, og der har de en av tidens mest avanserte biler.

Publisert Sist oppdatert

Og det burde kanskje interessere gimmick-hungrige europeere. Den interesserer i hvert fall amerikanerne. Flunkende ny bil i dette modellåret og allerede bygget i nesten 50.000 eksemplarer. Dette er modellen som har hovedæren for at Cadillac, som en av de få US-produsentene, har økt volumet fra 163.000 i fjor til 207.000 i år (begge tall var for ut november).

Egentlig var det meningen å pushe CTS i Europa i år allerede, gjennom 100 utvalgte forhandlere som skulle hatt SAAB som hovedmerke. Nå er planene mindre ambisiøse, de dreier seg fremdeles om eksport av CTS, og den nye SRX SUV-modellen. ”Vi trenger litt eksport bare for å bygge opp merkenavnets prestisje igjen sa Cadillac-sjefen Mark LaNeve ved en presentasjon nylig. Han fortalte at en CTS med høyre-ratt for Storbritannia og Japan skulle i produksjon neste år, og han antydet også at de eksportvolumene han tenkte på lå i et-par-hundre klassen, og langt fra mange tusen. Dermed hørtes det hele plutselig meget mer oppnåelig ut.

Powered by Labrador CMS