-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hva er størst hos GM? H2 eller V?
En gyllen anledning bød seg i Frankfurt til å få syv minutter med Larry Burns - en av de mest oppegående teknikerne på kloden, og GMs sjef for Forskning og Utvikling.
Klikk HER for alt fra Frankfurt!
Jeg lurer på hvordan det er å være visepresident for et av verdens største industrikonsern, med ansvar for forskning og utvikling, og så måtte svare på spørsmål om en eldgammel film som disset GM og som het noe i retning av Hvem drepte el-bilen?
Grunnen til at jeg fikk hele 7 minutter med Burns var nemlig at jeg måtte dele hans tilgjengelige halve time med noen hyggelige svenske kolleger, og i Sverige er åpenbart denne gamle filmen et hett tema om dagen. Derfor denne journalistinteressen for et ganske døvt tema.
Men selv ikke Lawrence D. Burns, Ph.D. og Vice President, sitt opplagte svar at el-bilen er da ikke død, vi har jo en seks-syv stykker av dem bare her på vår stand, var nok til å stagge arbeidshypotesen, men da han ble presset på spørsmålet om levetiden på EV1, den 15 år gamle el-bilen, begynte selv høflige Burns å se sliten ut.
Hydrogen
Selvfølgelig hadde jeg bare geniale spørsmål. Som gikk på brenselceller, for Burns er på mange måter brenselcellebilens globale far, og har vel gått høyere ut enn noen andre med å tallfeste prinsippets fremtid. Så det var først naturlig å spørre ham om hvordan infrastrukturen for hydrogen utviklet seg. For uten hydrogendistribusjon, ingen hydrogenbiler.
Takk bra, sa han. Ikke minst fordi man nå trenger hydrogen for å produsere moderne bensin. Dermed blir hydrogen en naturlig ingrediens for oljeselskapene, og vi kan i mye større grad regne med at de vil stå for distribusjonen.
Les først: Opel overtar Volt-pinnen
Spenning
Så til det som virkelig interesserte meg - om han hadde en følelse av at alle de nye el-bil initiativene, Volt fra Detroit og Singapore, og Flextreme her, begynte å bli en sterk utfordrer til hans egen baby, var han helt klar. Begge deler er spennende programmer som krever maks oppmerksomhet, og begge prosjektene er i bunn og grunn parallelle, fordi det dreier seg om strøm. Forskjellen er bare hvor strømmen kommer fra. Så nei, han følte seg ikke tråkket på. Dessuten måtte jeg ikke glemme at han tross alt var sjef for de andre elbilene også.
Til sist spurte jeg om det ikke snart var på tiden å slutte å gnåle på CO2, og tro at der ligger både hele problemet og hele løsningen.
Heldigvis er Burns en mann som når jeg sier ISO 14040 og Monte Carlo Analyser (det går på livstidsanalyser) vet hva det betyr, og hans lange foredrag om nødvendigheten av å lære opp politikere, industri, kunder og ikke minst presse, slik at vi kan begynne å tenke helheter, var blendende.
Noe av det skal jeg oversette til BIL-språk i en senere utgave.