-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hva er størst hos GM? H2 eller V?
En gyllen anledning bød seg i Frankfurt til å få syv minutter med Larry Burns - en av de mest oppegående teknikerne på kloden, og GMs sjef for Forskning og Utvikling.
Klikk HER for alt fra Frankfurt!
Jeg lurer på hvordan det er å være visepresident for et av verdens største industrikonsern, med ansvar for forskning og utvikling, og så måtte svare på spørsmål om en eldgammel film som disset GM og som het noe i retning av Hvem drepte el-bilen?
Grunnen til at jeg fikk hele 7 minutter med Burns var nemlig at jeg måtte dele hans tilgjengelige halve time med noen hyggelige svenske kolleger, og i Sverige er åpenbart denne gamle filmen et hett tema om dagen. Derfor denne journalistinteressen for et ganske døvt tema.
Men selv ikke Lawrence D. Burns, Ph.D. og Vice President, sitt opplagte svar at el-bilen er da ikke død, vi har jo en seks-syv stykker av dem bare her på vår stand, var nok til å stagge arbeidshypotesen, men da han ble presset på spørsmålet om levetiden på EV1, den 15 år gamle el-bilen, begynte selv høflige Burns å se sliten ut.
Hydrogen
Selvfølgelig hadde jeg bare geniale spørsmål. Som gikk på brenselceller, for Burns er på mange måter brenselcellebilens globale far, og har vel gått høyere ut enn noen andre med å tallfeste prinsippets fremtid. Så det var først naturlig å spørre ham om hvordan infrastrukturen for hydrogen utviklet seg. For uten hydrogendistribusjon, ingen hydrogenbiler.
Takk bra, sa han. Ikke minst fordi man nå trenger hydrogen for å produsere moderne bensin. Dermed blir hydrogen en naturlig ingrediens for oljeselskapene, og vi kan i mye større grad regne med at de vil stå for distribusjonen.
Les først: Opel overtar Volt-pinnen
Spenning
Så til det som virkelig interesserte meg - om han hadde en følelse av at alle de nye el-bil initiativene, Volt fra Detroit og Singapore, og Flextreme her, begynte å bli en sterk utfordrer til hans egen baby, var han helt klar. Begge deler er spennende programmer som krever maks oppmerksomhet, og begge prosjektene er i bunn og grunn parallelle, fordi det dreier seg om strøm. Forskjellen er bare hvor strømmen kommer fra. Så nei, han følte seg ikke tråkket på. Dessuten måtte jeg ikke glemme at han tross alt var sjef for de andre elbilene også.
Til sist spurte jeg om det ikke snart var på tiden å slutte å gnåle på CO2, og tro at der ligger både hele problemet og hele løsningen.
Heldigvis er Burns en mann som når jeg sier ISO 14040 og Monte Carlo Analyser (det går på livstidsanalyser) vet hva det betyr, og hans lange foredrag om nødvendigheten av å lære opp politikere, industri, kunder og ikke minst presse, slik at vi kan begynne å tenke helheter, var blendende.
Noe av det skal jeg oversette til BIL-språk i en senere utgave.