-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Gammel E blir som ny
I disse dager er det Essen som gjelder for de som interesserer seg for klassiske biler. Her kan du blant mye annet se denne godbiten fra Jaguar.
Det er ingen tvil om at det ligger mye penger i gamle klassiskere. Og hva er vel mer klassisk enn en Jaguar E-Type fra 1960-tallet?
På Techno-Classica Essen stiller Jaguar med et strøkent eksemplar restaurert til så nær original tilstand som mulig. Jobben er gjort in-house hos Jaguar Land Rover Classic Works i Coventry.
Ti eksemplarer av den legendariske E-Typen tilbys nå for salg, bygget opp av verdens fremste spesialister på området med tilgang til dokumentasjon som ikke finnes andre steder enn hos produsenten selv.
Gjenfødt
«E-Type Reborn» er Jaguars første prosjekt der selskapets egne eksperter restaurerer klassiske modeller, tilsvarende det søsterfirmaet Land Rover har gjort med Serie I og den originale Range Rover.
Tidligere har de jo bygget noen splitter nye gamle biler i meget eksklusive opplag hos Jaguar, men her er det altså kun snakk om restaurering.
Hver E-Type Reborn starter med en basisbil som spores opp av Jaguars E-Type eksperter, og deretter restaureres i henhold produsentens originale 1960-spesifikasjoner. Det benyttes kun Jaguar Classic Parts for å maksimere kvalitet, levetid og attraksjon for samlere.
Godt ivaretatt
Den første bilen som har gått gjennom Reborn-prosessen er en Opalescent Gunmetal Grey Series 1 4.2 Fixed Head Coupe.
Den ble opprinnelig eksportert til California i mai 1965, og ble kjørt 78.000 miles (ca. 125.500 km) på amerikansk jord før den ble parkert og lagret i 1983.
Så mye som mulig av originalen er beholdt eller tilbakestilt til original spesifikasjon, mens deler som er vitale for sikkerheten erstattes med nye fra Jaguar Classic Parts. Det samme gjelder karosserideler som er korrodert eller skadet på annet vis.
Original pluss?
Bilen bygges opp til originale spesifikasjoner, men om kunden ønsker, kan han få oppgraderinger som kom i senere utgaver av E-Type, inkludert bedre kjøling, helsynkronisert girkasse, eller bremsecalipere fra Series 2.
Den originale Jaguar E-Type Series 1 ble produsert i perioden 1961-1968. Bilene hadde opprinnelig en 3,8-liters rekkesekser med 265 hestekrefter og 4-trinns girkasse. En 4,2-liter overtok senere.
Ikonstatus
E-Type imponerte med en toppfart på 150 miles (246 km/t) og gjorde 0-60 mph (96 km/t) på under sju sekunder, hvilket var meget imponerende for drøye 50 år siden.
At den ble kjørt av filmstjerner som Steve McQueen og Brigitte Bardot og racinghelter som Jackie Stewart og Graham Hill, gjorde E-Type til et ikon.
For folk flest var en E-Type langt utenfor budsjettrammen den gangen, og med priser fra 285.000 pund – drøyt tre millioner norske kroner – for en E-Type Reborn, vil den forbli en uoppnåelig drøm for de fleste entusiaster i dag også.