-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Sportage på topp i tysk undersøkelse
Etter amerikansk og engelsk J.D. Powers undersøkelse, er nå den tyske her. Kanskje den mest relevante for Norge.
I den tyske undesøkelsen om folks erfaring med sine nye biler, opererer J.D. Powers med to forskjellige klasser.
Den ene, som vi bringer noen resultater fra her, er den såkalte VDC – Vehicle Dependability Study som er en måte å måle hvor tilfreds brukeren er med bilen der det hele koker ned til antall problemer med bilen (PP 100 – antall feil pr. 100 biler).
I tillegg utarbeides det en CSI-studie, Customer Service Index, der spørsmål om service og ettermarked også dukker opp.
I denne kategorien forteller J.S. Power at Toyota og Volvo er på topp og de vant da også henholdsvis Volum- og Premium-klassen der.
I VDC undersøkelse er Mitsubishi på topp blant merkene, mens Kia Sportage var en overlegen vinner blant modellene.
Undersøkelsen, som snart har pågått 50 år i USA, startet i Tyskland i 2002. Årets har kommet frem etter at 15.543 bileiere, med ganske nye biler, har vært intervjuet online.
For at en bilmodell skal kunne vurderes trengs det minst 75 svar for akkurat den. Og hvert bilmerke trenger minst 100 svar for at det skal kunne komme i betraktning.
Det er sannsynlig, både når det gjelder bilparkens sammensetting, og hvordan bilene brukes, at Norges bilmarked er nærmere det tyske enn noen andre av de J.D. Power undersøker.