En bransje på defensiven

Det er underlig. Bilbransjen har vegg-til-vegg PR-folk, strategi-spesialister, medierådgivere – men allikevel er det "opposisjonen" som får føre ordet i Tyskland i dagene før IAA åpner.

Publisert Sist oppdatert

En stygg trafikkulykke i Berlin for noen dager siden der fire fotgjengere ble drept er blitt så meget mer enn en tragisk ulykke.

På få timer grodde tragedien til å bli argumenter om «biler av panzer-lignende dimensjoner» (det var en Macan det handlet om), og racerkjøring gjennom byene, og diskusjonen gikk på alt fra forbud mot SUV-er til 15 km/t i tettbygd.

Tragedien fikk jo en ekstra vinkling ved at ulykken skjedde på hjørnet av Invalidenstrasse – i hjertet av hovedstaden

Dette er bare ett eksempel på en stemning som er særdeles påtakelig anti-bil i Tyskland nå.

Det er ikke mange dager siden en bilforhandler i Kronberg ble «angrepet» av aktivister og 40 luksusbiler ble herpet. En av de mange antibil-geriljagruppene påtok seg skylden.

Sperring av jernbanelinjer der det ble fraktet nye biler har det vært mange eksempler på den siste tiden, og det er ikke lenge siden en båt full av tyske SUV-er på vei inn til Bremerhaven fra USA ble dekorert med et kjempebanner der man kunne lese «Klimakiller om bord».

En organisasjon som kaller seg Sand im Getriebe (eller Sand i maskineriet) er blitt veldig aktiv de siste ukene. Spesielt med en anonym talsperson som kaller seg Tina Velo.

En nettavis fikk den gode ideen å spørre om hun ville møte Volkswagen-sjefen Herbert Diess til en streamet internett-debatt i går.

Overraskende nok sa begge ja – men Diess hadde ikke en sjans. Han kunne jo ikke overkjøre henne, da ville han ha brukt «hersketeknikk». Han kunne ikke bli sint, det ville diskvalifisert. Og kalde fakta er vanskelig å presentere i en opphisset stemning.

Debatten endte vel uavgjort (hvilket jo også sier litt om aktivistenes nivå), men uoverensstemmelsene var akkurat like store som før de møttes.

Motkreftene hater store tunge SUV-er. Industrien sier at de MÅ bygge dem for å tjene nok penger til at den kan investere i fremtidig, bærekraftig teknologi. Aktivistene sier at det tar for lang tid, for da har kloden gått under allikevel.

Og selvfølgelig er det et spørsmål om bilbransjen skal kjøre hardt på sin påståtte seriøse troverdighet særlig mye lenger. Der Spiegel minner om en trist liste brutte løfter.

For ti år siden, på IAA 2009, viste Volkswagen en hybrid to-seter, L1 – enlitersbilen. Den etterlot seg ingen spor.

I 2011 hadde VW funnet ut at alle biler egentlig var altfor store, og viste sin smarte minibil NILS. Han forsvant sporløst. I 2013 dukket det opp tre elbiler: E-Golf, E-Up og E-Load. Det tok tid før det ble noe halvhjertet ut av det.

Men det ble da fulgt opp i 2015 med lett modifiserte E-Load-Up, E-Up og E-Golf igjen, og det var på den overveldende Konsern-Night det året at daværende konsernsjef Martin Winterkorn lovte «tyve El- eller hybridbiler innen 2020». Så smalt dieselskandalen, Winterkorn forsvant og de 20 modellene lar vente på seg.

Ved den siste IAA, så langt, i 2017, fikk vi se ID Crozz og ID Buzz og daværende konsernsjef Matthias Müller lovet oss 50 batterielektriske biler innen 2025. I går sto nåværende konsernsjef Herbert Dies der og viste konsernets første «ekte» elbil, ID3.

Mange er åpenbart skuffet over at det ikke skjer mer og raskere.

I dag fikk Volkswagen en ny en rett i trynet. Også en som er vanskelig å forsvare seg mot – med en gang i hvert fall.

Greenpeace har offentliggjort en rapport som forteller at bilindustrien står for 9 % av det globale klimagass-utslippet og at Volkswagen alene slipper ut like mye som hele Australia.

Det er ikke lett å være seriøs og ta til umiddelbart motmæle mot slikt.

Det er en rekke tunge organisasjoner som har planlagt og meldt om store demonstrasjoner i forbindelse med IAA fra utstillingen åpner torsdag. Førstkommende helg later til å bli spesielt hissig.

For i tillegg til de synlige aktivistene som det går an å snakke med, vil det dukke opp en rekke mindre grupper med tendenser til litt voldelige argumenter.

Det later til at politiet har forberedt seg på noe som kan minne om G20-møtet i Hamburg for to år siden.

Dette kan med andre ord bli en ganske stygg bilutstilling.

Powered by Labrador CMS