-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Lysere Light car
Fremdeles vet jeg ikke om Light Car i EDAG-sammenheng betyr LETT eller LYS. For den er og har begge deler. Dessuten er den smart.
Årets utgave er en bil som er spesielt designet for å være et bildelings-objekt.
Selv om man i dag bruker vanlige biler i bildelingsprosjekter, sier EDAG at egentlig burde man sette opp spesielle kriteriesett for slike biler.
Og nå er tiden for å gjøre det, bildeling blir stadig mer populært i europeiske storbyer.
- En slik bil, som skal brukes av mange forskjellige mennesker, og stor sett innenfor en ganske liten radius fra et sentrumsområde, må ha tre hoved-kvaliteter. Den må være praktisk, robust, og selvforklarende, sier Johannes Barckmann, sjefdesigner hos EDAG
Og fortsetter: - I forhold til en vanlig bil er det et par andre forhold man også bør ta hensyn til: for eksempel bør en slik bil kunne ses på som byens visittkort. Derfor må den ha ikoniske kvaliteter og være lett å kjenne igjen.
Praktisk
Med denne bilen har han omformet mye av det han snakker om i praksis. For eksempel er den 190 cm høy. Enkel å komme inn i og ut av.
Ingen fare for å dunke hodet i døråpningen her, nei. To store sidedører med enkle, skyvbare, ruter pluss to store dører bak, gir grei adgang til de to benkene med plass til tre personer hver.
Setene kan foldes slik at man får et bagasjevolum som etterhånden, når setene forsvinner, blir ganske formidabelt.
Barnevogn eller hele weekend-shoppingen pluss en tur på Ikea får plass. Og det i et interiør som består av materialer som er enkle å holde rene.
Polstringer og unødvendig pynt er helt fjernet, dette er ren industridesign på sitt beste. Og hvem kommer til å savne lett tilgjengelig avdeling for CD-plater i en bil man kanskje bruker 15 minutter nå og da?
Rundt bilen er støtfangerne fylt med Technogel, slik at vanlig smådulting ved parkering ikke medfører spor, verken hos deg eller den andre.
Fargekodet
Og, nå kommer vi til LYS, i støtfangerne og langs sidene kan felter vise opp tre forskjellige farger for å vise bilens status.
Gul, da lader den, grønn er den klar for leie og rød, da er den opptatt.
Tidligere generasjoner av Light Car har vært helt annerledes. De har sett ut som nydelige, blanke kullstykker, like svarte, men så plutselig dukket det opp lys under overflaten.
Signallys, kjørelys, eller rene dekorasjoner. Jeg syntes de var fantastiske, men mest som skulpturer.
Det er vel ingen grunn til å nevne at årets utgave er 100 prosent plug-in elektrisk? Og at man har lagt stor vekt på å gjøre den enkel å betjene. Gass, brems og ratt, det eneste du har ellers er retningsviseren.
Fjernlys i en storby? Glem det. Og viskeren kommer automatisk på. Det ene sentral-instrumentet er like enkelt.