-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Realistisk MILA
Er det syvende gang vi møter en MILA på Genève-utstillingen? Årets er en A-segment bil som møter alle krav, veier 670 kg og slipper ut 49 gram CO2 per km.
Magna International heter de som står bak denne spennende serien konseptbiler som er ment å antyde veien fremover for deg.
Det vil si, det som er enda viktigere er at de antyder veien fremover for bilindustrien. Det er nemlig ikke mange bilfabrikker Magna ikke gjør konsulentarbeider for.
Og når de viser sine tanker så konkret som her, så kan du være sikker på at de allerede har solgt dem inn til en og annen bilfabrikk.
Hver gang de viser et nytt MILA-prosjekt er det spesielle løsninger man har konsentrert seg om. Sist, i Genève for to år siden, var oppgaven å gjøre en egentlig lukket bil så åpen og friskluftet som mulig.
Det de har jobbet med denne gangen er intelligent slanking. Ikke ved hjelp av eksotiske materialer (selv om de har vært innom tre i enkelte forbindelser, og vi er jo kommet ganske langt når vi kaller trematerialer eksotiske), men ved å bruke hodet.
Innvendig trim er for eksempel skåret ned til et minimum («det skulle ikke være nødvendig å bruke mange kilo på å kamuflere støy, støy skal konstrueres bort, ved kilden» – var ett av budskapene jeg fikk).
Dørene – som ofte består av tyve komponenter – er satt samen av noen få store pressinger.
Sammen med smarte måter å feste elementene sammen, og ved konsekvent å sørge for at alt som kan være bærende er bærende, har man altså kunnet spare ca. 300 kg i forhold til en konvensjonell konstruksjon.
«Og», sier Magna, «det er ikke noe som tyder på at det skal være dyrere å bygge smart».
Nå er det ikke bare lav vekt som gjør at denne bilen slipper unna med så lavt forbruk som 49 gram per kilometer. Drivlinjen bidrar selvfølgelig også.
Her har vi en tre sylindret Suzuki-motor som går på CNG. Men slett ikke alltid. Stop-og-go kjøring i bytrafikk, og lunking avgårde i 20-30 km/t gjøres for en stor del av elmotor-avdelingen i hybridoppskriften.
Som altså ellers er utstyrt med en automatisert transmisjon og en remdrevet starter/generator. De sier også at med biogass i stedet for et fossil-derivert drivstoff kan man komme ned på 36 gram.
Det bør også presiseres, selv om du sikkert ser det selv, at designsjef Andreas Wolfsgruber og hans folk har ikke latt kravet til mager effektivitet gå ut over utseendet. Den er faktisk ganske attraktiv.
Og jeg fikk i hvert fall prøvd sitteplassene. Meget komfortable. Jeg vil si A-segment, pluss.