-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Endelig slutt: Farvel til Genève
Selv om vi har nærmere 120 saker fra årets Genève-utstillingen på BilNorge nå, er det åpenbart mye vi ikke har fortalt om ennå. Men nok er nok. Nå må vi se fremover, og lukker døren til Genève med et siste bildebrev.
Det passer jo bra det, med et oppsamlingsheat med noe av alt det rare og sære og ukjente og uventede vi samlet opp på den tradisjonsrike bilutstillingen.
Dette var den 87. de har arrangert der – det har jo vært opphold i noen perioder, selv om Sveits ikke har deltatt i de urolighetene som til tider stengte hele Europa.
Den første bilutstillingen fant sted i 1905 – ganske seint. Tyskland hadde hatt sin i Berlin allerede i 1897 og Paris året etter. London hadde en veldig improvisert en allerede i 1896, men de ordentlige kom ikke i gang før i 1903.
I Oslo ventet vi helt til 1909, men det var jo ikke så galt det. Da Genève avholdt sin første var jo ikke Norge selvstendig nasjon en gang.
Men selv om Genève ikke var pioner, kan den rose seg av fremdeles å arrangere utstillinger hvert år.
Frankrike og Tyskland har trappet ned, der er det hvert annet år. Og i England (og Norge) er det slett ikke internasjonale bilutstillinger i det hele tatt lenger.
I år kom det rundt 690.000 besøkende til Genève-utstillingen. Det er faktisk en bitte liten oppgang fra året før – 3000 flere.
Og på rundeskjemaet sto det at vi alle har vært gjennom 122 verdenspremierer, og 900 biler og andre større utstillingsgjenstander fra til sammen 180 utstillere.
Gjerne for meg, jeg har ikke telt etter.
Men jeg drar gjerne en parallell med en annen favorittmesse, den internasjonale jordbruksmessen i Paris, som stenger søndagen før det er første pressemandagen i Genève.
Den holder ikke oppe fullt så mange dager, men trakk til seg 619.000 tilskuere – 8.000 flere enn i fjor. 10-12 år, så har den tatt igjen Genève.
Og selv om jeg ikke er veldig god på grønnkål eller belg&rotfrukter så tror jeg ikke jeg vil ta en diskusjon om hva som er viktigst – jordbruk eller biler, slik de vises i Genève.
Dessuten vet jeg at dersom jeg virkelig vil oppleve noe, vil jeg heller være sammen med franske bønder enn med sveitsiske sjåfører.
De som lever i kjedelig sveitsisk trafikk er underkuet, tålmodige, fantasiløse og ekstremt disiplinerte.
Franske bønder, derimot – de skal ikke bes mange gange før de blokkerer halve Frankrike med neper og turnips og setter i gang med de mest fantastiske tomatkaste-forestillingene.
Forskjellen på messene er selvfølgelig også åpenbar i og med at i Paris har du egne avdelinger for sauer og geiter, eller for griser. På Genève-utstillingen finner du dem overalt.
Likheten? Begge byr på Limousiner – men de i Paris rauter.
Kos deg med de siste bildene, så er vel Frankfurt i september neste store stopp.