-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Zeta på tre kontinenter
Zeta er det nyeste moteordet hos GM akkurat nå. Det beskriver en ny arkitektur, kall det gjerne en plattform som kommer til å være grunnlaget for hundretusenvis av biler, og som først dukker opp på Buicks Park Avenue avløser i 2006.

GM har en munter trang til å bruke greske bokstaver for å illustrere hva de bygger bilene sine på. Gamma er den minste plattformen, der finner du for eksempel Opel Corsa og Meriva. Men denne er riktignok i ferd med å bli erstattet av en felles Fiat-GM plattform som, lite festlig akkurat det, bare skal kalles B. Akkurat som de får en som skal hete C der vi kommer til å finne ett eller annet Opel fra 2007 – men det kan vanskelig bli ny Astra allerede da, så spør ikke meg.
Så har vi Delta som er et USA C-segment understell der du blant annet vil finne Chevrolet Cobalt og Saturn Ion. Epsilon er Vectra og Saab 9-3, en bråta amerikanske modeller og massevis fra Fiat-gruppen. Sigma er fremdeles bakhjulsdrevet CTS fra Cadillac, Buick laCrosse og Holden Monaro er blant brukerne. Theta er understellet for en liten SUV, her er både Fiat og Suzuki inne i utviklingen i tillegg til alle fullblods GM-merker, og så hadde vi til sist Lambda som er en typisk crossover plattform for amerikanske minivans.
Men så dukket altså Zeta opp i forbindelse med bilutstillingen i New York. Dette blir en plattform som i hvert skal være basis for biler fra to kontinenter, Amerika og Australia. Men sannsynligvis kommer Asia (Kina) og Europa (Opel) også med på dette programmet – dermed kan vi igjen snakke om verdensbilen, men på en helt annen måte enn vi har gjort det før.
Det starter med at en hel fabrikk i USA blir bygget om for å produsere biler på denne arkitekturen. Og den første blir altså 2007-modellen av en ganske stor Buick sedan. Mange tror selvfølgelig at den vil være i nær slekt med Velite, konseptbilen som GM viste i New York, den er nemlig bygget på en Zeta.
V6 eller V8 motor blir tilgjengelig, bakhjulsdrift eller – på sikt – firehjulsdrift, og oppskriften tillater en rekke forskjellige akselavstander.
Om det vil dukke opp nok en amerikaner parallelt med park Avenue-avløseren er ikke klart, men det er sikkert at den neste Holden Monaro (2008-modell) blir Zeta-basert. Imidlertid arbeides det også med en forretningsplan for å se om Zeta kan være brukbar for en egen modell bygget for og i Kina. Dessuten vil Opels Insignia, dersom den bygges, bli plassert på et Zeta-understell.
Lystige utsikter for et spennende konsept. Det litt ugreie er at alle de GM-folkene jeg snakket med hadde null peiling på hvordan egentlig en Zeta-bokstav ser ut og at det var først de som hadde jobbe mye med matte som kunne tegne en Delta for meg. Litt elementære gresk-kunnskaper hadde ikke vært av veien hvis de først skal promovere det nydelige greske alfabetet.