-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Handelsbråk: Kina/Japan
Isuzu var den første japanske bilfabrikken som stanset produksjon av biler til Kina etter at Kina i forrige uke dro til med ekstraordinære 100% toll på biler (og mobiltelefoner og air condition anlegg) fra Japan. Nå har flere fulgt etter. Noen enorm betydning for årets japanske bilproduksjon får det imidlertid ikke.
Isuzu skrudde igjen kranen allerede den siste uken i juni, og sa at foreløpig planla de tørke både i juli og august. Men, viser det seg, det betyr egentlig ingen ting. Produksjonstapet vil kanskje bli 100 enheter, de fleste Isuzuer solgt i Kina vil fortsatt bli solgt der, for de settes sammen lokalt og omfattes derfor ikke av de nye tollsatsene.
Toyota var de neste som sa at nå regnet de ikke med noen Kina-ordre før etter august, men også der snakker vi om marginale eksport-tall. For hele 2000 var Kina-eksporten under 10.000 biler. Heller ikke Nissan vil lide så voldsomt av at bestillingene fra Kina opphører en stund, 16.000 biler ble sendt dit i fjor, men dette tallet inkluderer byggesett som settes sammen lokalt, og slik virksomhet skal fortsette.
Nissan Diesel sendte noe under 200 biler til fastlands Kina i fjor, det er under 2 prosent av deres samlede eksport.
Det er imidlertid klart at dersom Kina holder fast på disse spesielle satsene, kan det merkes av den japanske bilindustrien. Mellom 550 og 700 millioner dollars kan japansk bilindustri blø i løpet av et år, hvis Kina-salget stopper. Verdien av de kinesiske jordbruksproduktene Japan har valgt å straffe, er til sammenlikning verd 100 millioner dollars pr. år.