-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
En-seters Maur
SAIC er en kinesisk bilfabrikk med sterke engelske tilknytninger. De har latt seg inspirere av mauren – ikke fordi den er flittig, men fordi den har så godt forhold til trompet-treet.
La meg først fortelle litt om SAIC, før jeg forteller enda mer om noe jeg vet absolutt ikke noe om.
Shanghai Auto (bokstavene finner du i navnet) er vel den eldste kinesiske bilfabrikken. Den bygde Røde Stjerner allerede under Maos tid.
I 2005 konkurrerte de med en annen kineser om å kjøpe opp MG Rover, de tapte den duellen, men som den smarte taperen de var, kjøpte de opp vinneren for meget mindre enn de hadde betalt for den engelske produsenten.
For halvannet år siden kom produksjonen i gang igjen i Longbridge, det gamle Mini-høysetet, av en bil som heter MG6. Hel-kinesisk, men tegnet av eget designsenter i UK.
Anthony Williams-Kenny heter designsjefen der. Eksamen fra Coventry, han kom tidlig til Mitsubishis en gang så sprudlende designkontor i Trebur (like ved Opel og Rüsselsheim), og han kom til MG Rover i 2000, noen år før de ble kjøpt opp av kineserne.
I dag er han selskapets Global Design Director og er den som fant ut at jommen skal vi delta i den lett eksentriske utfordringen fra Los Angeles.
Der har nemlig bilutstillingsarrangørene sin årlige design-challenge, i år med et tema som går ut på å imitere fenomener fra biologien.
Og så kommer det jeg ikke vet noe om, blomster og bier og slike temaer.
For her har de altså presentert sin Mobilant, som altså er en enseter til bruk i byer, og den skal hjelpe til med å forbedre både transporten og effektivitet for fremtidige urbane økologiske systemer ved å bygge et kjøretøy som er inspirert av maurens distinkte kroppsform, og det gjensidig, fordelaktige forholdet mellom mauren og trompet-treet.
Og hva vet du om trompettre? Den holder mygg og fluer unna, blir det fortalt på en biologi-side. Jeg ante ikke at fluer var et problem i storbytrafikken.
Men egentlig er det vel denne (og Mazdas forslag som kommer senere) som er de eneste hvor vi får litt antydning av bil-assosiasjoner.