-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
En-seters Maur
SAIC er en kinesisk bilfabrikk med sterke engelske tilknytninger. De har latt seg inspirere av mauren – ikke fordi den er flittig, men fordi den har så godt forhold til trompet-treet.
La meg først fortelle litt om SAIC, før jeg forteller enda mer om noe jeg vet absolutt ikke noe om.
Shanghai Auto (bokstavene finner du i navnet) er vel den eldste kinesiske bilfabrikken. Den bygde Røde Stjerner allerede under Maos tid.
I 2005 konkurrerte de med en annen kineser om å kjøpe opp MG Rover, de tapte den duellen, men som den smarte taperen de var, kjøpte de opp vinneren for meget mindre enn de hadde betalt for den engelske produsenten.
For halvannet år siden kom produksjonen i gang igjen i Longbridge, det gamle Mini-høysetet, av en bil som heter MG6. Hel-kinesisk, men tegnet av eget designsenter i UK.
Anthony Williams-Kenny heter designsjefen der. Eksamen fra Coventry, han kom tidlig til Mitsubishis en gang så sprudlende designkontor i Trebur (like ved Opel og Rüsselsheim), og han kom til MG Rover i 2000, noen år før de ble kjøpt opp av kineserne.
I dag er han selskapets Global Design Director og er den som fant ut at jommen skal vi delta i den lett eksentriske utfordringen fra Los Angeles.
Der har nemlig bilutstillingsarrangørene sin årlige design-challenge, i år med et tema som går ut på å imitere fenomener fra biologien.
Og så kommer det jeg ikke vet noe om, blomster og bier og slike temaer.
For her har de altså presentert sin Mobilant, som altså er en enseter til bruk i byer, og den skal hjelpe til med å forbedre både transporten og effektivitet for fremtidige urbane økologiske systemer ved å bygge et kjøretøy som er inspirert av maurens distinkte kroppsform, og det gjensidig, fordelaktige forholdet mellom mauren og trompet-treet.
Og hva vet du om trompettre? Den holder mygg og fluer unna, blir det fortalt på en biologi-side. Jeg ante ikke at fluer var et problem i storbytrafikken.
Men egentlig er det vel denne (og Mazdas forslag som kommer senere) som er de eneste hvor vi får litt antydning av bil-assosiasjoner.