-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Avlatsmaskinen
Har du dårlig samvittighet for alle kilometerne du tilbakela med den gamle Hummeren din? Den som drakk litervis med flytende dinosaurer for hver km. Her er bilen du kan betale avlat med.
Automechanika i Frankfurt er en utstilling fylt, ikke bare av innendørs fastnøkler og alternativer skjermer, men også med utendørs redningsbiler og vaskemaskiner som blir mer og mer neonbling for hvert år.
Og midt mellom alle disse mer eller mindre interessante utstillingsgjenstandene sto, det en utrolig Hummer. Utrolig fordi den ikke var en Hummer, den var en typisk unter-Hummer, men fra unter til munter er det ikke lang vei, så derfor slipper den til her også.
For er det noe som symboliserer det virkelig vanvittige fossile forbruket, så er det vel Hummer. Spesielt når den kommer opp i XXL-størrelser. Her skal du få en Hummer i den andre enden, en Hummer Hx.
Jeg aner ikke hva Hx står for her. Huge i minus x’te kanskje, men egentlig er jeg forundret over at produsenten av denne morsomheten i det hele tatt får lov til å bruke Hummer-navnet.
Og dessuten at han får lov til å legge seg så tett opp til Hummer design – i hvert fall når vi snakker front.
I sin tid måtte Hummer forsvare seg gjennom mange rettsinstanser, for Jeep mente at den store hadde rappa Jeep-signaturen, spesielt representert av de vertikale sprossene i grillen.
Denne vi snakker om nå står slett ikke tilbake for originalen når det gjelder optiske virkemidler.
Også på andre områder imiteres forbildet. De voldsomme dørhengslene, for eksempel. Felgene som ser så terreng-brukbare ut. Varmeskjoldet oppå panseret.
Og så er det hele en toseter elbil, med en vits av en motor med kW nok til en toppfart på 45 km/t – så her er det ikke engang nødvendig med et eneste TÜV-stempel, og med skikkelige Kumho-dekk på litt over to meters akselavstand.
15-tommers Hummer-felger, får vi vite, Hummer-grill og Hummer-matter innvendig, produsenten flasher Hummer-navnet så intenst at man skulle tro dette var et offisielt lisens-produkt.
Og jommen er det ikke slik det er. Da jeg endelig får rotet meg frem til hjemmesiden til MEV (My Electric Vehicle) som produserer denne saken, lyser det opp en kjempelogo: GM: Official Licensed Product.
Det er noe som sier meg at GM ikke helt visste hva de gjorde.
Men dersom det kan være noen trøst: Hvis du også ønsker å gjøre det godt igjen når du skal kjøre dine, og alle naboens barn, til barnehagen, og finner ut at de ikke får plass i Hummeren, så kan den tyske importøren av Hummer-replicaen også tilby deg en elektrisk mini-buss.
Golia heter den. Den har plass til fører pluss seks passasjerer (12-18 skulle jeg anta, hvis de er små og du stabler dem i høyden.)
Hvis du attpå til bruker elektrisk gressklipper og bare bruker seil ute på fjorden, burde du klare å nøytral-stille ditt opprinnelige Hummer-utslipp i løpet av en 12-14 år.
Du finner mer informasjon på MEVs hjemmesider.