-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
BYD banker alle
Når året nå går mot slutten ser det ut som om verdens største leverandør av elbiler verken heter Renault, Nissan eller Tesla. Navnet er BYD.
I 2014 endte Nissan på førsteplassen blant hele verdens elbil-produsenter. Da endte Mitsubishi på andre og Tesla på tredje.
Den beste kinesiske, BYD, endte på 7. i fjor.
Nå har denne listen endret seg skikkelig, men før vi går videre må det gjøres oppmerksom på at her snakker vi om både PHEV og BEV - plug-in hybrider og batterielektriske, som følger JATOs definisjon av elbiler.
Det markedet endte på 280.000 enheter i fjor, en vekst på 43 % i forhold til året før.
Ny ener
Hva 2015 kommer til å ende på er fremdeles alt for tidlig å si, men BYD har foretatt sin egen private lille opptelling som gjør at de er ganske trygge på å ende på førsteplassen i år, med 43.000 elbiler ut oktober.
Nissan lå da 1000 biler etter, men siden oktober var sjette måned på rad de kom inn som leder av feltet, regner de med at det skal holde helt til årsskiftet.
Kampen om tredjeplassen er enda tettere, Mitsubishi lå, med 36.600, 300 biler foran Tesla – og foreløpig vet vi ikke hvordan Tesla-produksjonen ser ut for resten av året.
VW, som lå på 11. plass i fjor, er nå oppe på 5. og BMW har bedret posisjonen fra 9. til 6. Ford har derimot ramlet fra 5. til 9, mens Renault har gått fra 8. til 5.
De to andre på ti-på-topp liten er kinesiske: Kendi og Zotye.
Talkoder
BYDs personbiler er lite kjent utenfor Kina, deres eksportplaner er forsinket. Men de batterielektriske bussene deres finnes nå i nesten 150 byer i 40 forskjellige land.
De kom med en ny PHEV-modell i år, en SUV som heter Tang, debuterte i juni. Og to nye er rett rundt hjørnet, Song og Yuan. Alle sammen følger fabrikkens 542-mål: 5 er maks antall sekunder fra null til hundre, 4 er firehjulsdrift, og 2 er maks forbruk i liter bensin pr. 100 km.
De kjører en annen strategi også som kalles 7 + 4, og som dreier seg om elektrifisering av annet enn biler.
7-tallet står for antall biltyper som skal gjøres elektriske, inkl. søppelbiler, sementbiler, minibusser osv., mens 4-tallet er for andre elektrifiseringsoppgaver der elektriske kjøretøy er integrert: lagerbygg, anleggsområder, havner, gruver og mye mer.
Man kan trygt si at de har en elektrifiseringsstrategi. Men jeg vet at det finnes ganske mange som også begynner å bli ganske utålmodige med hensyn til deres eksportstrategi.