-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Etterpåklok diesel
Nå har BMW, Audi og MAN plutselig fortalt om hvordan de kan etter-utruste sine gamle Euro 5-dieselbiler i Tyskland. Bra sier Bayern, for seint sier Baden Württemberg.
![Etterpåklok diesel](https://image.bilnorge.no/591900.webp?imageId=591900&width=960&height=496&format=jpg)
Det henger et veldig konkret dieselforbud-spøkelse over store deler av tysk trafikk for tiden.
Stadig flere lokalsamfunn og forbundsstater diskuterer forbud mot ting som slipper ut for mye møkk. Noen diskuterer forresten også stadig hyppigere (oppmuntring for Oslo?) totalt kjøreforbud, uansett hva du ikke slipper ut.
Da jeg forlot Stuttgart for en ukes tid siden, diskuterte man bilfritt sentrum der også. Og her lever folk av Mercedes og Porsche og Bosch – blant annet. Det var ikke store motforestillinger, nei.
Men det er jo forskjell på å stenge av områder totalt, og å nekte adgang for enkelte kategorier kjøretøy.
BMW forteller at de har ca. 700.000 Euro-5 biler trillende i Tyskland nå. Audi hadde ikke noen klare tall, men er sikkert ikke så langt unna BMWs. BMW sier også at halvparten av disse kan oppgraderes ved hjelp av ny programvare i motorstyringen.
I hele Tyskland går det 5,9 millioner slike biler – hvor mange av de som kan rekalibreres er det imidlertid ikke sagt noe om.
Det er bayernes industriminister Ilse Aigner som tok saken opp med sine lokale bilprodusenter. Hun sier at hun regner med at en slik operasjon i så fall ikke skal koste kundene noe. Om akkurat det har imidlertid verken BMW eller Audi sagt et ord ennå.
Hun sier også at hun regner med at dette ikke er et lokalt stunt fra Bayerns bilfabrikker, men at her ligger det en alvorlig forpliktelse fra hele den tyske bilindustrien.
Det har vi imidlertid heller ikke hørt noe om ennå.
Derimot har vi hørt hva transportministeren, Winifred Hermann, i Baden-Württemberg (med Stuttgart som sentrum) har sagt i et intervju med Automobilwoche.
– Vi begynner å se konturene av et enhetlig konsept for omrusting av dieselbiler, sier han.
– Men den tidsrammen vi snakker om er antakelig altfor knapp for vårt arbeid. Vi har inngått et forlik som er juridisk bindende og som betyr at vi må kunne vise til virkemidler som har redusert skadelige utslipp allerede den 1. januar 2018.