-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Murray nærmere målet
Nå er det klart hvem som skal hjelpe Gordon Murray med å få hans spennende bybil i produksjon. Møt Zytek, med en fot i miljøbiler og en i topp-nivå racing.

Sist vi hørte fra Gordon Murrays bybilprosjekt var det snakk om T25-prosjektet. En bil, litt mindre enn smart, drevet av en ultraclean forbrenningsmotor. Nå utvider han med T27-prosjektet. I prinsippet samme bilen, men med elektrisk drivlinje. ”Verdens mest effektive el-bil”, kaller han den.
Her har han jobbet sammen med en halvstatlig institusjon som heter Technology Strategy Board, og de har stilt 4,5 millioner pund til disposisjon for å gjennomføre et prosjekt der de første prototypene skal stå klare i februar 2011, og hvor den revolusjonerende produksjonsmetoden, som han kaller iStream, også skal være utredet.
Nå er ikke Gordon Murray Design Ltd. I stand til å gjennomføre et industrielt prosjekt, så de har gått til Zytek for dette samarbeidet.
Et veldig logisk skritt. Sist vi møtte Zytek var på Equip Auto-utstillingen i Paris, der det var en egen seksjon for elektriske biler. Noen av de seriøse, mellomtunge vare- og lastebilene der, hadde drivlinje fra Zytek. 70 kW, 5,5 tonn – og foreløpig er takten 500 slike drivlinjer pr. år.
Første gang vi skrev om dem her, for 8 år siden, hadde de utviklet et hybrid-anlegg for lille Smart.
Samarbeidet med Smart har fortsatt. Det er Zytek som har bygget de første forsøks-el-Smartene som har gått i feltforsøk siden 2007, og nå har Zytek satt opp sin egen divisjon ved Smartfabrikken i Hambach, der de skal bygge de første 1000 el-Smartene fra nå og frem til mars 2011.
LES OGSÅ: Smart på el-bølgen
Men listen over andre gjennombrudd er enorm. Zytek startet med å bygge elektroniske motorstyre-enheter for Jaguar XJ220. Etter det har bl.a. Rolls-Royce, Bentley og Aston Martin vært blant ECU-kundene deres.
De jobbet med Formel 1-motoren fra Hart, for Toleman den gang Ayrton Senna var en kommende stjerne.
I 1987 var de en tett partner da Jaguar vant Le Mans. 10 år etter utviklet de en hybrid Le Mans bil for Panoz. De bygde en elektrisk drevet Lotus Elite lenge før Tesla var på banen.
I 2002 kjøpte de opp Reynard, kjent produsent av konkurransebiler Og i fjor fikk de kontrakter på utvikling av hybrid-systemet KERS. I år har KERS-bilene vunnet flere Formel 1 løp.
Gordon Murray er, og har alltid vært, opptatt av effektivitet. Nå definerer han effektivitet som en viktig bærekraftig egenskap, og forteller blant annet at takket være iStream produksjonsmetoden, vil T27, målt over hele livsløpet, bli 27 prosent renere enn den nærmeste el-bil konkurrenten.
Zytek-prosjektet, som de løper i gang nå, er ment å vise at prosessen er gjennomførbar i praksis og at prognosene er riktige.