-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ny rekord: 5000 km/l
En av de bilene vi møtte ved Shells Eco Marathon på Nogarobanen for en måneds tid siden, var døpt Pac Car. Den gikk på hydrogen via brenselceller, og gikk så magert da at den vant. Nå har den kjørt enda billigere.
Etter Shell-løpet i Nogaro, der BIL og BilNorge.no var til stede sammen med det første norske deltakerteamet noensinne, ble en del av de aller beste (deriblant nordmennene forresten) invitert til et nytt arrangement som Michelin sto for.
Den fransk/sveitsiske Pac Car var blant de som dro, og de vendte hjem med en ny utrolig rekord. Det finnes en faktor for å omregne hydrogen (og andre alternative drivstoffer) til bensinekvivalenter, og når den blir brukt viser det seg at Pac Car har klart å kjøre 5134 km på en liter bensin.
Det er klart dette ikke er det samme som å kjøre Oslo-Trondheim ti ganger. Bilen, hvis man kan kalle den det, er meget spesiell. Den er bygget utelukkende for å by på minst mulig motstand, friksjon- og luft-, dekkene er fullstendig ubrukelige for annet enn en slett bane. Den liggende føreren må ha jockey-mål, kjøretøyet veier 30 kg og kjøreteknikken er forsiktig aks til ca 40 km/t og så trille og trille og trille.
Dette var tredje året denne bilen ble fremført, i fjor ble den ikke bedre enn nummer 9 i klassen for alternative drivkilder med 1956 km/t. Så de to skolene som står bak den, Universitetet i franske Valencienne og Den tekniske høyskolen i sveitsiske Zürich, har jobbet voldsomt med den det siste året.
Meget store industri-interesser er med på spons-siden, og da vi møtte dem i Nogaro var det lett å få inntrykk av at budsjettet nesten var ubegrenset. Det var i hvert fall en del mindre skoler som følte seg lettere overkjørt av denne innsatsen.
Men nå har i hvert fall alle de andre fått et nytt mål å sikte mot. Mer om Shell-løpet i Nogaro finner du i sommerutgaven av BIL.