Marginalt i juni, viser tallene deres, de erobret pallen med 5037 biler, deretter kom Tesla og Nissan med henholdsvis 4994 og 4955 enheter.
Selvfølgelig er det noe de med rette er stolte av, selv om det er helt irrelevant for oss. Bilene er fremdeles langt unna det norske markedet.
BYD har bygget hybride eller full-elektriske biler siden 2008, og er blitt en verdensmakt når det gjelder batterielektriske busser. Årsaken er logisk, BYD er verdens største produsent av ladbare batterier, først og fremst til mobiltelefoner.
Annonse
I forbindelse med de to stolte månedene har de lagt ved en global ti-på-topp liste over det globale elbilsalget i første halvår. Og den ser slik ut:
Den norske listen ser selvfølgelig ganske annerledes ut. Men det som er spesielt morsomt med den, er at lille Norge, som avtar cirka to promille av verdens bilproduksjon, har kjøpt nesten en tidel av elbilene i første halvår.
Listen over forteller om en total på nesten 160.000 biler, mens den norske ti-på-topp listen (under) ender opp med ca. 13.500 elbiler første halvår. En enkel kalkyle forteller at dette representerer 8,7 prosent.
Norges første VM-seier i bil etter Petter Solberg?