Typisk norsk å gå på strøm

Ferske tall viser at Norge sto for nesten 10 prosent av verdens elbilsalg i første halvår.

Publisert Sist oppdatert

Rett i hælene på gårsdagens tall om alternative drivlinjer i Europas registreringsjungel, kommer det en melding fra kinesiske BYD.

Det de ønsker å fortelle er at de siste to månedene (eller rettere, mai og juni) var BYD ledende i verden på salg av elektriske biler.

Marginalt i juni, viser tallene deres, de erobret pallen med 5037 biler, deretter kom Tesla og Nissan med henholdsvis 4994 og 4955 enheter.

Selvfølgelig er det noe de med rette er stolte av, selv om det er helt irrelevant for oss. Bilene er fremdeles langt unna det norske markedet.

BYD har bygget hybride eller full-elektriske biler siden 2008, og er blitt en verdensmakt når det gjelder batterielektriske busser. Årsaken er logisk, BYD er verdens største produsent av ladbare batterier, først og fremst til mobiltelefoner.

I forbindelse med de to stolte månedene har de lagt ved en global ti-på-topp liste over det globale elbilsalget i første halvår. Og den ser slik ut:

Den norske listen ser selvfølgelig ganske annerledes ut. Men det som er spesielt morsomt med den, er at lille Norge, som avtar cirka to promille av verdens bilproduksjon, har kjøpt nesten en tidel av elbilene i første halvår.

Listen over forteller om en total på nesten 160.000 biler, mens den norske ti-på-topp listen (under) ender opp med ca. 13.500 elbiler første halvår. En enkel kalkyle forteller at dette representerer 8,7 prosent.

Norges første VM-seier i bil etter Petter Solberg?

Elbilenes ti-på-topp i Norge:

1. Volkswagen

5658

2. Tesla

2674

3. Nissan

1768

4. Renault

1049

5. BMW

684

6. Mercedes-Benz

580

7. Kia

382

8. Peugeot

342

9. Mitsubishi

291

10. Citroën

192

Elbilenes ti-på-topp i verden:

1. Nissan

27084

2. Tesla

21552

3. BYD

20409

4. Mitsubishi

19393

5. Volkswagen

15402

6. BMW

13127

7. Renault

12256

8. Ford

9719

9. Zotye (Kina)

9263

10. Chevrolet

8192

Powered by Labrador CMS