Ikke bare Ferrari på Rudskogen

Har du tenkt deg til Rudskogen Motorfestival i helgen? Det er ikke bare på banen det blir attraksjoner. Her ser du hva Porsche, Audi og BMW varter opp med. Er du heldig kan du også få sitte på med noen av grombilene rundt banen.

Publisert Sist oppdatert

I det store depotet på Rudskogen blir det Premium Cars utstilling med merker som Audi, BMW, Ferrari, Jaguar, Koenigsegg, Maserati og Porsche.

Importørene er på plass med en utstilling utenom det vanlige og byr på en rekke norgespremierer.

I tillegg vil det bli mulighet til å vinne en tur rundt banen, dette gjelder både på lørdag og søndag - det eneste du må gjøre er å møte opp på standene og bli med i trekningen.

50 år med Porsche 911
Det er i disse dager nøyaktig 50 år siden sportsbilikonet Porsche 911 ble vist frem for første gang under IAA i Frankfurt. Den norske Porsche-importøren feirer dette gjennom en historisk presentasjon av alle syv modellgenerasjonene frem til dagens modell.

Siden debuten på IAA i september 1963 har om lag 850.000 Porsche 911 blitt solgt på verdensbasis.

Modelloversikt historiske Porsche 911:

911 Turbo S
Den første prototypen av 911 Turbo ble første gang vist på IAA i Frankfurt i 1973, ti år etter lanseringen av den originale 911. I forbindelse med 40-årsjubileumet for toppmodellen 911 Turbo presenterer Porsche verdenspremieren 911 Turbo S på Rudskogen Motorfestival.

BilNorge har allerede kjørt den – LES VÅRE FØRSTEINNTRYKK

911 GT3
Som en hyllest til de tette båndene mellom Porsche og racing-arven er det naturlig å vise den nye 911 GT3, Porsches gategodkjente løpsbil, for første gang i Norge i forbindelse med Rudskogen Motorfestival.

LES MER OM PORSCHE 911 GT3

Panamera S E-Hybrid
Som den første plug-in hybriden i luksusklassen viser den nye Panamera S E-Hybrid at Porsche er ledende med sin ekspertise innen utviklingen av drivstoffbesparende løsninger for sportsbiler.

Panamera S E-Hybrid vises for første gang i Norge i forbindelse med Rudskogen Motorfestival.

LES MER OM PORSCHE PANEMERA S E-HYBRID

918 Spyder
918 Spyder viser fortsettelsen av det typiske Porsche-DNAet i form av et helt nytt sportsbilkonsept. Designet fra begynnelsen som en høyytelse-sportshybrid kan 918 Spyder vise til en enestående kombinasjon av ytelse (med totalt 887 hk) og de tilnærmet lydløse bevegelsene til et elektrisk kjøretøy. 918 Spyder (konsept) vises for første gang i Norge under Rudskogen Motorfestival.

LES MER OM 918 SPYDER

Audi med R, S og RS
Det er heller ikke noen beskjeden liste Audi-importøren drar til med.
- Vi har gått litt ned i antall biler i år, til gjengjeld tror jeg vi har biler som vil imponere. Dette er våre prestisjemodeller som de færreste får muligheten til å se, derfor er det ekstra morsomt å ha dem med til Rudskogen, sier Marius Tegneby som er informasjonssjef for Audi i Norge.

S3 Sportback
Så langt den sprekeste av A3-versjonene, 300 hester sørger for at 0-100 går unna på 4,8 sekunder.

LES MER OM AUDI S3 SPORTBACK

SQ5
At det det er mulig å kombinere høyreist med sportslig, har vi etterhvert forstått. Med SQ5 har Audi tatt det enda ett steg videre ved å utstyre sin sportslige SUV med dieselmotor.

LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV SQ5 HER

S6 Avant
Superrask stasjonsvogn for de som synes RS6 blir i overkant - fortsatt mer enn tilstrekkelig til å miste lappen samtlige steder her hjemme.

S8
Sport og luksus blandet sammen. Fra 70 til 220 er nye Audi S8 superrask, og det hele skjer helt uanstrengt og nesten lydløst. Da vi kjørte den konkulderte vi med at: S8 er bilen for den som synes en tradisjonell A8 blir for kjedelig – som ønsker seg litt mer sport, men uten å forsake for mye av luksusfølelsen.

LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV S8 HER

RS4 Avant
Kanskje Audis best balanserte bil om du ser bort fra R8 i ulike versjoner.
Vi kjørte bilen på Red Bull Ring - og var svært entusiastiske: Når elektronikken dempes og jeg virkelig trår til rundt fantastisk restaurerte A1 Ring, nå kjent som Red Bull Ring, deler denne bilen ut belønning i rikt monn.

LES HELE VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV RS4 HER

RS7
Det nyeste skuddet på RS-stammen. Vi har nettopp kjørt den, og konkluderte med at: Vanligvis må du gi slipp på noe når du velger en muskelbil. Så er ikke tilfelle med Audi RS7. Her beholder du de komfortable og praktiske sidene fra A7, samtidig som du får tilgang til en solid dose muskler og kjøreegenskaper.

LES HELE VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV RS7 HER

R8 V10 Plus
Dette er Audi på sitt mest ekstreme - for første gang er den på plass i Norge, og er en av bilene du kan sitte på med rundt Rudskogen om du er av de heldige som blir trukket ut. Det blir garantert en opplevelse du aldri vil glemme!

LES HELE VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV R8 V10 PLUS

A3 sedan
Har så vidt vært vist her hjemme, men Audi har tatt med seg sin sportslige sedan til Norge, selv om det ikke er nordmenns favorittkarosseri.

LES MER OM AUDI A3 SEDAN

I tillegg har Audi også med seg både TT og A5 på Rudskogen.

BMW med M og GT
BMW kommer også til Rudskogen og kan friste med en svært tidlig visning av sin 4-serie coupè - som er den første i en helt ny serie biler.

LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV 4-SERIE

3-serie GT
En annen nyhet er 3-serie GT som viser hvordan BMW stadig finner opp nye klasser. Vi konkluderte med mye plass samtidig som det er fortsatt er en svært kompakt bil å kjøre.

LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV 3-SERIE GT

M6 cabriolet
For den som virkelig ønsker å få vind i håret har BMW kommet med sin takløse M6. Bilen blir å se både på utstilling og ute på banen.

6-serie Gran Coupè
Da vi kjørte bilen skrev vi: Synes du BMW 5-serie er for ordinær, og 7-serien for svær, bør du vurdere en 6-serie Gran Coupé. Du skal være fintfølende for å kjenne forskjell på kjøreegenskapene i denne og en todørs coupé, og prisforskjellen fra Coupé til Gran Coupé er «bare» på 35-40.000 kroner.

LES VÅRT FØRSTEINNTRYK AV 6-SERIE GRAND COUPÈ

I tillegg har BMW med seg et bredt utvalg av sine andre modeller - så det er gode muligheter til å komme med ønsker for sin neste bil.

911 (F-modell)

1963 – 1973

911 (G-modell)

1973 – 1988

911 (964)

1988 – 1993

911 (993)

1993 – 1997

911 (996)

1997 – 2004

911 (997)

2004 – 2011

911 (991)

2011 –

Powered by Labrador CMS