-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyota bytter topper
Toyota tapte mer penger enn GM i siste kvartal. Dette, som i Watanabe-tiden gikk for å være verdens best ledede selskap, får nå en nesten totalt endret toppetasje.

Den 1. juli overtar barnebarnet av grunnleggeren, Akio Toyoda, formelt rollen som styreformann i konsernet. Men mange av Toyotas toppfolk kan allerede begynne å melde seg på te-sermoni-kurs eller annen høvisk fritidsaktivitet. Det er nemlig allerede nå gjort kjent at nesten halvparten av de 29 styremedlemmene skal skiftes ut.
Dette er drastisk og typisk u-japansk fordi det smaker av panikk. Selvfølgelig er fjorårets tap på 4,6 milliarder dollar uten sidestykke i japansk og Toyotas historie, men all skyld kan vel ikke legges på fremdeles toppsjef, Katsuaki Watanabe og hans nærmeste, som for eksempel finans-sjefen.
Men det er opplagt at Toyota nå er på vei tilbake til en forsiktigere politikk enn den voldsomme ekspansjonen man så under Watanabe og som selvfølgelig var genial så lenge det gikk greit. Ingen tvil om at han har tjent mange ganger mer enn det han tapte i det siste forretningsåret.
Nå er det ingen som ser bort fra at Akio Toyoda vil ta så, med japanske øyne, utrolige grep som å legge ned fabrikker og si opp ansatte. Selv om han selv har masse oversjøisk erfaring og hans nærmeste medarbeidere blant annet kommer til å inkludere en tidligere Europa-sjef, er det på mange måter de klassiske verdiene observatører regner med at vi kommer til å oppleve igjen. En langsiktig, tålmodig sten på sten bygging og ikke en aggressiv ekspansjon som vi har sett de siste årene.
For å ha mulighet til å gjennomføre smertefulle operasjoner, er det antakelig nødvendig å hete Toyoda dersom man står i spissen for slikt. Det var bestefar Kiichiro som bygde opp konsernet, og to av hans sønner, Tatsuro og Shoichiro (Akios far) har begge vært styreformenn. På tross av at familien i dag ikke eier mer enn 2 prosent av konsernet, er det en enorm prestisje og makt i dette etternavnet.
Etter en pressekonferanse Akio hadde i Tokyo i slutten av uken, er det mange aviser som kaller det som skal skje for et statskupp. På tross av at han ikke nevnte et ord om hva han hadde tenkt seg, men snakket mer om T-Ford enn om problemer med store, tunge amerikanske Toyota-trucker. Men japanske aviser er overbevist om at hans nye management kanskje vil ha den samme gjennomsnittsalderen som den forrige, men fordelt på en helt annen måte.
Den 52 år gamle sjefen kommer til å utnevne en rekke unge, ivrige ledere, samtidig som han kommer til å hente tilbake noen av de gamle som trakk seg, eller måtte trekke seg, under de siste årene av Watanabe-regimet.
Sannsynligvis vil også Akio fortsette den tradisjonsrike rollen som superpessimisten. Alle er for eksempel enige om at spådommene om at årets tap vil bli på over 8 milliarder dollar, nok er i meste laget. Selv om de kommer til å senke produksjonen med ytterligere en million biler i år.
Det betyr ikke at de ikke kan tjene penger, selv om produksjonen da er på bare så vidt over 60 prosent av 2007-produksjonen. I 2004 tjente de 10 milliarder dollar på like mange biler som de planlegger å bygge nå.