-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Gode tider for luksus
For 50 år siden var luksus i USA ensbetydende med Cadillac og Lincoln. Men det var før tyskerne og japanerne for alvor oppdaget de mest kresne amerikanske bilkundene.
John F. Kennedy ble skutt i en åpen Lincoln (bilen står utstilt i Henry Ford-museet i Dearborn utenfor Detroit). Kong Olavs favorittmerke var uten tvil Cadillac. Da sønnen giftet seg med Sonja Haraldsen i 1968, falt valget på en åpen firedørs Lincoln Continental.
For mange nordmenn sto de to bilmerkene for den ultimate bildrømmen. Og naturligvis dominerte de fullstendig det amerikanske luksusbilmarkedet. Noen kjørte riktignok Mercedes og en og annen Jaguar rullet jo på amerikanske veier, men ingen var i nærheten av volumene til GMs Cadillac og Fords Lincoln.
Nye tider
Men det var før Toyota med forskrekkelse oppdaget hvor semmer kvaliteten var på de amerikanske premium-modellene.
Toyotas lansering av Lexus i 1989 skremte amerikanerne og plasserte Cadillac og Lincoln så ettertrykkelig i skyggen at de i grunnen har forblitt der.
Tross iherdige forsøk på å ta tilbake premium-kundene, har de mer bemidlede amerikanerne fortsatt å vende nesen mot Japan og Tyskland.
Etter at Lexus fikk en alvorlig omdømmeknekk i siste halvdel av forrige tiår, har Mercedes tronet på luksusbiltoppen. Så viktig har USA vært for Mercedes at svært mange av deres lanseringer nettopp har vært lagt til bilbyen Detroit.
Trekløver i tet
Men ifølge Autoblog.com klarte BMW i første kvartal i år å presse seg foran Mercedes. Men bare med 336 biler. Og bak de to har Lexus koblet inn turboen og har størst salgsfart. De tre befinner seg i en egen premium/luksusdivisjon i USA.
Til tross for tung satsing på nye modeller de siste årene, må Cadillac finne seg i å konkurrere i den neste gruppen, sammen med Audi, Hondas Acura og Nissan-eide Infiniti.
Audi, i likhet med VW, sliter fortsatt med omdømmet i Amerika og oppnådde bare halvparten så mange salg som BMW.
Akterutseilt
Og hvor ble det så av Lincoln? Jo, de er håpløst sist av de store med en firedel av BMWs volum. Mens alle de andre store luksusmerkene økte i første kvartal, gikk både Cadillac og Lincoln tilbake med rundt seks prosent hver.
For Lincoln går det så dårlig at det neppe kan bli verre før det må bli bedre. Ford har tydeligvis likevel ingen planer om å legge ned Lincoln. Som et bevis på dette medbrakte de til bilmessen i New York et gedigent konsept på storbilen Continental, proppet med luksus.
Antydningsvis returnerer Lincoln Continental til amerikanske (og kinesiske) showroom i 2016 etter å ha vært fraværende siden 2002.
Slik ser bestselgerlisten for premium-merker i USA ut etter første kvartal:
Kilde: autoblog.com.
1 | BMW | 78.492 |
2 | Mercedes-Benz | 78.156 |
3 | Lexus (Toyota) | 77.180 |
4 | Audi | 40.098 |
5 | Acura (Honda) | 39.644 |
6 | Cadillac | 37.175 |
7 | Infinti (Nissan) | 33.842 |
8 | Lincoln | 21.478 |