-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Verdens mest solgte
1,3 millioner bilkjøpere gjorde Toyota Corolla til verdens mest kjøpte bilmodell i fjor som utallige år før.
Det spiller nesten ingen rolle hvor mange eksemplarer konkurrentene selger verden rundt: Toyota Corolla vinner uansett.
Den eneste forskjellen fra 2014 til 2015 var at 61.000 flere valgte den nærmest uslitelige Corollaen slik at samlet salgstall endte på 1.339.909 eksemplarer i et 88 millioner stort globalt bilmarked.
Til forskjell fra 2014 falt Ford Focus fra andre til fjerde plass, og kriserammede Volkswagen ble ikke mer kriserammet enn at deres bestselger, Golf, avanserte fra tredje- til andreplass. Sammen med Corolla var Golf eneste bilmodell som bikket millionen i antall. For Golf var dette første gang, ifølge statistikk fra focus2move.
Golf-vekst i kriseår
Salget av Golf verden rundt økte fra 2014 til 2015 med hele 8,4 prosent, mens veksten for vinneren er notert til 4,7 prosent. Corolla selger best i USA, fulgt av Kina og Japan.
Som USAs mest kjøpte bilmodell for 39. år på rad kvalifiserte også Fords F-serie til pallplass. Det er imponerende med tanke på at F-serien tross alt er en lastebil.
Verdensrankingen handler altså i hovedsak om tre bilmodeller: Toyota Corolla, VW Golf og Ford F-serie. Og tro ikke at 2015-plasseringene er tilfeldige. Nei, disse tre topper også listen over verdens mest kjøpte bilmodeller gjennom historien.
Biler med historie
Corolla plasserte seg godt allerede i lanseringsåret 1966. I juli 2013 passerte Corolla 40 millioner solgte eksemplarer, og er i særklasse verdens mest foretrukne enkeltmodell.
Samtidig er det verd å merke seg at Corolla ikke lenger selges i Norge – her har Auris tatt over i kompaktsegmentet.
VW Golfs historie går ikke like langt tilbake i tid, men siden introduksjonen i mai 1974 har Volkswagens bestselger nå passert 32 millioner eksemplarer. Som i fjor har den i mange av disse årene vært Europas mest kjøpte bil.
Gammel traver
Få nålevende bilmodeller slår Fords F-serie på historikk. Unnfanget i 1948 ble arbeidshesten raskt en bestselger i USA. F-seriens suksess gjennom så mange år, knyttes opp mot troskap til grunnkonseptet.
Selv om en rekke nye varianter er kommet til, er bilen i prinsippet lik førsteutgaven: stor motor foran, komfortabelt førerhus og lasteplan bak.
Også for Golfs vedkommende slekter sjuende generasjon på første. Stilt ved siden av hverandre er likheten slående, og bilen har aldri gjennomgått annet enn videreutvikling i pakt med tiden. Mange bileiere, særlig i Europa, har levd et liv gjennom alle Golf-generasjonene.
Sånn forholder det seg ikke for Corolla, som – litt forenklet sagt – mer er et salgsnavn enn en sammenhengende modellrekke, hvor den neste bygger på den forrige.
Bilen hadde først bakhjulsdrift, men er nå fremhjulsdrevet. Videre er det ganske store forskjeller på en amerikansk Corolla sammenliknet med Corolla i Australia og Japan.
Kilder: BilNorge, Wikipedia og focus2move.
1. Toyota Corolla | 1.339.024 |
2. VW Golf | 1.041.279 |
3. Ford F-serie | 920.172 |
4. Ford Focus | 826.221 |
5. Toyota Camry | 754.154 |
6. Hyundai Elantra | 746.924 |
7. VW Polo | 698.182 |
8. Honda CR-V | 696.594 |
9. Chevrolet Silverado | 669.683 |
10. Toyota RAV4 | 664.382 |
11. Wuling Hongguang | 655.531 |
12. VW Passat | 574.420 |
13. VW Jetta | 563.986 |
14. Toyota Hilux | 563.673 |
15. Honda Accord | 560.224 |
16. Chevrolet Cruze | 558.815 |
17. Honda Civic | 548.430 |
18. Ford Fiesta | 546.348 |
19. VW Tiguan | 501.042 |
20. VW Lavida | 472.841 |
21. Kia Sportage | 451.791 |
22. Hyundai Sonata | 444.169 |
23. Mazda 3 | 440.189 |
24. Skoda Octavia | 425.696 |
25. Renault Clio | 414.845 |