-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mer kompakt DSG-gear
Med den nye 7-trinns DSG-gearkassen er grunnen lagt for at også Volkswagen Polo blir levert med dette geniale gearsystemet.
Smart kasse
DSG, den smarte gearkassen med dobbelt clutch, ble lansert av Volkswagen i 6-trinnsversjon i 2003. Audi hadde da allerede lansert gearkassen i Audi TT året før.
De to clutchene tar over for hverandre i løpet av brøkdelen av et sekund, nærmere bestemt skjer gearskiftet i løpet av 190 millisekunder. I praksis betyr dette at drivstofforbruket ligger vesentlig lavere enn for en vanlig automatkasse, faktisk ligger forbruket litt lavere med DSG enn med manuelt gear.
Neste generasjon
Nå er en nyutviklet DSG-kasse med 7 trinn klar for markedet. Det er to hovedforskjeller mellom de to gearkassene. Den gamle 6-trinnkassen har aldri vært å finne i Polo, rett og slett fordi det ikke er plass i den lille bilen. Den nye gearkassen har 4 cm kortere byggelengde enn den gamle, og dermed er det duket for DSG også i Polo.
Den andre vesentlige forskjellen mellom de to gearkassene, er at 6-trinnssystemet er basert på våt flerplateclutch og takler et maksimalt dreiemoment på 350 Nm, mens nykommeren har en tørrclutch som overfører maksimum 250 Nm moment.
Det betyr at den nye DSG-gearkassen kan benyttes i alle bilmodellene fra Polo til Passat, så sant det er snakk om motorer med mindre moment enn 250 Nm. I første omgang lanseres den nye gearklassen i Golf, Golf stasjonsvogn og Golf Plus, men vil også komme i Polo, Jetta, Touran og Passat.