Caravanmessen 2016
Adria hadde en smart uttrekkbar sengeløsning som en av sine hovednyheter.
Caravanmessen 2016
Adria hadde en smart uttrekkbar sengeløsning som en av sine hovednyheter.
Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016
Messa er full av diverse messetilbud. Elsykler, utstyrsrabatt og mye mer.
Caravanmessen 2016
Drøye fem millioner for den dyreste bilen på messa; Morelo Empire.
Caravanmessen 2016
Morelo Empire.
Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016
Morelo Empire.
Caravanmessen 2016
Morelo Empire.
Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016
Knaus Travelino - campingvogn bygget i et komposittmateriale som reduserer vekten med rundt 30 prosent.
Caravanmessen 2016
Knaus Travelino.
Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016
Hymer Eriba.
Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016
Kompakt bobil med hevetak er løsningen for de som vil ta minst mulig plass.
Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016
De forskjellige bilene og vognene får stadig lekrere interiør. Her fra en større Concorde-bil.
Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016
Combi-camp husker kanskje mange fra gammelt av. De er fortsatt aktuelle.
Caravanmessen 2016
T@b-vognene er lett gjenkjennelig.
Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016

Caravanmessen 2016
Norsk Bobil og Caravan Club - NBCC - er naturligvis til stede med stor stand.

Caravan-messen har åpnet

For den caravan-hungrige nordmann er Lillestrøm stedet å være i helgen. Ingen andre steder i Norge kan man se et så bredt utvalg av nye bobiler, campingvogner og tilbehør som på Caravanmessen.

Publisert Sist oppdatert

Caravanmessen 2016 åpnet klokken 12 i dag, og fire store haller står klare til å ta imot nysgjerrige tittere, potensielle kunder og andre som føler caravan-kallet.

Blant høydepunktene på messen er Knaus’ nye Travelino, bygget i et nytt komposittmateriale.

- Karosseriet på denne vogna er så stivt at det nærmest er selvbærende, blir jeg fortalt av en fra Hjulet Caravan.

Materialet gjør vognen rundt 30 prosent lettere enn vogner med tilsvarende størrelse, og den utstilte vogna har en totalvekt på beskjedne 750 kilo.

Det betyr at de fleste biler med hengerfeste kan trekke den – og ikke minst at alle med førerkort for bil kan hekte på og dure av gårde.

- Knaus har merket en etterspørsel etter vogner som kan brukes med elbiler og hybridbiler, sies det fra Hjulet.

Vogna er foreløpig bare i prototyp-form, men det forventes at kundeleveringene kan begynne ved sommertider neste år, og prismessig ligger vogna litt over tilsvarende tradisjonelt bygde vogner.

- Prisen kan komme til å gå ned etter hvert som produksjonsmetoden blir mer vanlig. Foreløpig er volumene på dette veldig smått.

Fra det ene til det andre
Vi hopper fra Knaus’ snertne komposittvogn til messas største attraksjon, i hvert fall pris- og størrelsesmessig; Morelo Empire. Som utstilt koster bilen over fem millioner kroner, og er bygget på et Mercedes lastebil-chassis med en totalvekt på 11.990 kilo.

Interiøret er derimot overraskende lite, og med en veldig åpen toalettløsning, med teppe på gulvet (sjekk bildegalleriet)!. Det høye gulvet gjør at «klassiske» fem-tonnere oppleves som nesten like romslig – til halv pris.

De var det flere av på messegulvene. De flotteste er kanskje de fra Niesmann-Bischoff, det foretrukne merket til Ole-Einar Bjørndalen, blant annet (noe han sikkert har fått god pris på bilen for å kunne si).

I den andre enden av skalaen finner vi de snertne by-bobilene, de som ikke tar mer plass enn en ordinær varebil. Jeg må innrømme at jeg blir ekstra fascinert av disse bilene og hvor mye som faktisk får plass i dem. Særlig er det bilene med hevbart tak som tiltrekker meg.

Adria har til og med en bobil med teleskopdel bakerst. Sengeplassen baki bilen kan forlenges når bilen står parkert, noe som gjør at bilen blir kortere og plassen bedre. Snedig.

Store vogner, små vogner
Også når det kommer til campingvogner er det stor forskjell på liten og stor.

Her er det vogner som omtrent konkurrerer med Oslo-leiligheten min i plass – og slår den ganske kraftig på praktiske interiørløsninger – og helt ned til vogner så små at man nesten kunne fått plass til den i den største vogna, for å kunne ta en ferie i ferien.

De klassiske T@b-vognene er de minste vognene på tunet, og de fleste kjenner sikkert igjen den klassiske egg-designen.

De som er glad i klassisk design kan kanskje ta en titt på Hymer Eriba-vognene. Disse kompakte retro-vognene vil nok få frem smilet til mange.

Og om selv T@b blir for stort, finnes det alltid Combi-camp!

Alt man trenger
Det er ikke bare bobiler og campingvogner denne messa dreier seg om – det er naturligvis alt rundt også.

Toalettløsninger, fortelt og spikertelt, vaskeløsninger, bobilhotell, ja – det aller meste er representert på Caravanmessen.

Bla gjennom bildegalleriet for å få en liten smakebit på hva messa kan tilby. Og om du synes det er lite folk på bildene i galleriet, er det fordi jeg snek meg inn før publikum kom. Men ta det med ro, allerede idet messa åpnet for ivrige besøkende, sto de i kø for å se på neste års heteste nyheter.

Messa er åpen til klokken 20 i dag (torsdag), 11-19 på fredag, 10-18 på lørdag og 11-17 på søndag.

Powered by Labrador CMS