George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers
George Barris - King of Kustomizers

Custom-kongen er borte

Nå er også George Barris borte. En legende og en av de siste direkte forbindelsene til Californias custom-scene rett etter krigen.

Publisert Sist oppdatert

Du kjenner han kanskje best som skaperen av Batmobilen. Men George Barris etterlater seg den mest imponerende rekken fantasi-biler du kan tenke deg. Ingen andre har gjort så mye og hatt så lang karriere, på dette feltet.

Allerede et par år etter at han og broren hadde begynt å bygge gøyale biler for gøyale venner på slutten av 40-tallet, ble han oppdaget av Hollywood. Det ledet selvfølgelig til TV.

For bare en uke siden var nettet igjen fullt av bilder av hans Munster Koach, den med Halloween-motivet.

Byggesett

Han var innom Ford også, som seriøs designer. Prosjektet het Cavalcade of Customs og var en del av Fords kommersielle forsøk på å nærme seg hotrod kidsa.

Han var ikke min favoritt customizer – jeg syns han var for vulgær, at det han drev med var ganske hinsides og at det hele var overdramatisk.

Men det skal han ha, han hadde et klart blikk for talenter, mange av mine favoritter fra den delen av bilverdenen startet sin karriere hos ham. Og på mange måter var han den typiske konseptskaperen – så overlot han til andre å dra ideene hans ned på jorden.

Favnet vidt

Han har hatt kreft lenge, og det var det han døde av, 89 år gammel. Men heldigvis hadde den store 500 siders boken om han kommet ut tidsnok til at han fikk se den. Den er skrevet av hans sønn, Brett, og inneholder masse som ikke har vært sett før.

George Barris var sin egen største promotor, jeg er sikker på at han er fornøyd både med legendene han har etterlatt seg, og men den tunge boken.

Powered by Labrador CMS