Dagens Ford-Mål:
10% m.a. i Tyskland

Ford i Europa dukker stadig opp med nye mål og rammer. Det er nok snart på tiden for slike som oss å legge dem inn i en database, slik at vi kan kontrollere dagens mot foregående når en ny dukker opp. 10% markedsandel i Tyskland innen 2003 er julens mål.

Publisert

I England er det jo enda verre, men der har man tatt dramatiske grep, og lagt ned det meste av bilproduksjon. I Tyskland blir Köln fabrikken kraftig modernisert, men fremdeles er det ikke klart hva man skal produsere hvor i Tyskland. Volvoene skal produseres hvor? Og når Mazda kommer til Europa, hvor skal de monteres?

Men Rolf Zimmermann, sjef for Ford i Tyskland, og nestsjef i Europa sier nå at Ford i Tyskland vil tape mindre enn de gjorde i fjor (i første halvår tapte de nesten 100 mill. mark) og at de skal komme på svart neste år.

Han tilføyer også at Ford skal tilbake på minst 10% markedsandel i Tyskland i 2003 (fra ca. 7% i år). Til Berliner Zeitung kommer han til slutt med en merkelig bemerkning om at Ford nå skal konsentrere seg om kjerneproduktene, Fiesta, Focus, Mondeo og Transit, før de sklir ut i retning av coupéer og cabrioleter for eventuelt å piffe opp Fords noe sedate image.

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS