-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Detroit Electric 100 (og 5) år etterpå.
For 100 år siden var Detroit Electric markedsleder blant elektriske biler. For 5 år siden ble vi fortalt at det ble blåst liv i merket igjen. Nå er planene enda mer konkrete.
Detroit Electric skal gjenoppstå kunne vi fortelle for fem år siden, med et bilde av en ganske fantasifull bil.
Nå har vi fått en ny teaser og beskjed om at bilen skal debutere på Shanghai-utstillingen i slutten av april.
Videre får vi vite at den skal produseres i Michigan, at det skal skapes 180 arbeidsplasser i løpet av dette året og at hovedkvarteret skal befinne seg i 17. etasje i den legendariske Fisher-bygningen i hjertet av Detroit. (Inn i Fisher Building omtrent samtidig med at Fisker gir opp sin elektriske drøm– det er da et underlig sammentreff?)
Den første modellen skal bli en sperre-øya-opp type. En toseters sportsbil om hvilken vi ikke vet mer enn at den har «klasseledende drivverk-teknologi for elektriske kjøretøy».
Og samtidig som den lanseres skal det presenteres en samarbeidsavtale mellom Detroit Electric og det de kaller «en global bilprodusent».
(Det er kanskje en grunn til at den skal lanseres i Shanghai og ikke i New York?)
Etter den første modellen, og avtalen om samarbeid, vil det i første runde komme to andre «høyytelsesmodeller» som skal i produksjon i løpet av neste år.
Michigan Economic Development Corporation (en slags lokal Innovasjon Norge) har deltatt frem mot lanseringen, hvilket i hvert fall betyr at det er formulert en forretningsplan. Og den antyder blant mye annet en årlig produksjonskapasitet på 2.500 biler.
Jeg går ut fra at Nye Detroit Electric i hvert fall har ett klart mål. Forgjengeren hadde en rekke prominente kunder, Thomas Alva Edison, Mamie Eisenhower, John D. Rockefeller og kona til Henry Ford, Clara, blant mange andre. Om de nye ikke kan klare å skaffe et like berømt referansegrunnlag, burde de i hvert fall ta sikte på produksjonsrekord.
Rundt 15.000 biler ble laget av det gamle Detroit Electric, langt mer enn noen andre elbilfabrikker greide. Det er jo et tall som bør knuses dersom man mener dette på alvor.
Og den nye norske importøren (i gamle dager ble den importert av en i Bergen og en i Christiania – som annonsen fra 1918 viser) bør sikte på en annen rekord. Jeg har ikke funnet spor av mer enn et dusin solgte biler av dette merket. (I 1921 var ikke flere enn 5 av dem fremdeles registrert). Den rekorden bør vel også slås?
Vi er tilbake med mer når det er mer – i hvert fall ved Shanghai-tider.