-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Hver tredje skal på bilferie
37 prosent av vestlendingene skal på bilferie i sommer.

32 prosent av oss skal på bilferie i sommer, viser en fersk undersøkelse. Her er rådene du bør få med deg før turen.
19 prosent av oss skal på bilferie i Norge i løpet av de neste ukene, og 13 prosent skal på bilferie i utlandet, viser undersøkelsen YouGov har gjort for Biltema. 11 prosent vet ikke ennå.
De ivrigste bilturistene på norske veier kommer fra Vestlandet og Østlandet utenom Oslo og Akershus. Mens andelen som skal på bilferie i utlandet er ganske lik i alle landsdeler.
– Bilferie er en fin måte å feriere på, med stor fleksibilitet i forhold til hvor og når man vil dra. Men det er en del ting du skal huske på, sier Tommy Fredriksen i Biltema Norge.
En vanlig feil er å pakke slik at bilen får et høyt tyngdepunkt, og å laste veldig tungt bak. Vekten bør være fordelt så lavt og jevnt.
– Regelen er at du plasserer de tyngste tingene innerst mot seteryggen i bagasjerommet, de lettere ytterst. Da kommer ikke tunge ting seilende ved oppbremsing. Lettere ting settes på gulvet, sier Fredriksen.
Flyvende fare
Husk å feste løse gjenstander.
– Nordmenn er blitt flinke til å feste seg selv med bilbelte, men tenker ikke så mye på at løse nettbrett eller fotoapparat i hattehylla kan bli farlig prosjektil ved kraftig nedbremsing eller sammenstøt, sier Biltema-sjefen.
Du kan pakke i skiboksen også, men sjekk vognkortet for maksimal tyngde. Et utslått liggeunderlag på toppen gjør at innholdet kan festes med stropper sånn at det ligger stødigere.
Fjerne reservehjulet?
Hvis bilen pakkes tungt, bør du fylle ekstra luft i dekkene for å opprettholde kjørestabiliteten. Tommelfingerregelen sier ti prosent mer, men mer nøyaktig angivelse står opplyst i bilens manual.
– Det kan være fristende å fjerne reservehjulet fra bagasjerommet for å få mer plass til kofferter og annen oppakning. Men da skal du også huske på at punktering er en av de vanligste assistanseårsakene om sommeren, sier Tommy Fredriksen i Biltema.
Kravet til mønsterdybde i sommerdekkene er 1,6 millimeter for personbiler. Men både NAF og forsikringsselskapene anbefaler minimum tre millimeter.
Du anbefales også å sjekke batteriets tilstand før du legger ut på langfart eller tester bilen på Autobahn.
– Nordmenn er ikke flinke til å vedlikeholdslade bilbatteriet lenger. Har du ikke et vedlikeholdsfritt batteri, bør væskemengden i battericellene sjekkes. Væsken skal stå over batteriplatene du ser nede i cellen, Batteriet skal kun etterfylles med destillert vann og når det er utladet, sier Fredriksen.
Ha med Grønt kort
Skal du ha med bilen til utlandet, anbefaler forsikringsselskapene at du tar med såkalt Grønt kort hvis du skal lenger sør enn Danmark. Det er et bevis på at kjøretøyet har ansvarsforsikring.
– Selv om du kan kjøre bilen din i store deler av Europa uten trafikkforsikringsbevis, ser vi at de fleste trafikkskadesituasjoner løser seg lettere hvis du kan fremvise Grønt kort, sier Jens Gravdal, fagsjef for bilskader utland i If Skadeforsikring.
I flere land praktiseres forsikringskontroll, særlig i Spania, og da kommer det grønne kortet godt med.
Du får tilsendt kortet kostnadsfritt ved henvendelse til forsikringsselskapet før avreise. Hos de største selskapene kan kortet bestilles på nettet. Etter to-tre dager skal du ha det i postkassen.
Husk også å sjekke om det ligger et skadeskjema eller to i hanskerommet før du drar.
– Som i Norge må du i utlandet fylle ut den standardiserte europeiske skademeldingen sammen med den andre parten. Bruk kamera ved ulykke. Ta bilde av motpartens bil med registreringsnummer, omgivelsene og de skadde kjøretøyene, sier fagsjefen i If.