-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Malta bygger endelig bil
Norge er snart det eneste landet i hele veden hvor det ikke er planer om å bygge en supersportsbil. Nå har til og med Malta meldt seg på.
Malta har under ti prosent av innbyggertallet i Norge, men med et flateinnhold tilsvarende ¾ av Oslos, blir de et en av de tettest befolkede land i verden. Nesten 90 % av øya er urbanisert, og de mindre enn 2000 kilometerne asfalterte veiene der er nesten alle sammen i tettbygd strøk.
Så hva de skal med en skikkelig hårete og dønn ufornuftig superbil – litt a la Ariel Atom – er ikke helt enkelt å forstå.
Silex, firmaet som står bak prosjektet, sier de har jobbet med planene lenge. Bilen skal hete Valene Black Mamba, med en logo som likner ganske mye på gamle Vignales.
De har blant annet utviklet en plattform som like gjerne tar to bakhjul som ett – selv om den første de viser er en trehjuling.
Og derfor enda mer spennende, for sånne avvikere som meg.
Som du ser av bildene – bilen er naken. Bygget over en lest som har vært ganske populær etter Ariels og KTMs første steg. Men merkelig nok har ikke disse tilhengerne av så-magert-som-mulig forsøkt seg på trehjuls ennå.
Der har vi et ganske eksklusivt segment for den svarte Mambaen – selv om det ikke ser ut som den helt over i Polaris Slingshot-klassen ennå.
Det hele måler 371 x 198 x 110 cm – vekten er det litt vanskelig å finne ut av, for det er så mange batterialternativer på gang her. Vi snakker om inntil 50 kWh som kan gi så mye som 500 km rekkevidde.
For foreløpig snakker vi om ganske forsiktig motorisering.
110 hester, men det hele er beregnet for inntil 810 hester – hvilket høres ut som litt av en jobb for ett enkelt bakhjul. Men for folk som gjerne steller opp, høres det ut som en drøm.
Prototypen har imidlertid 15 kWh, noe som gir ca. 180 km rekkevidde, men nesten ikke noe vekt heller. Og derfor respektable 4,2 sekunder til hundre.
Det antydes en startpris på 35.000 euro – sannsynligvis for den magreste. Depositum for å komme på leveringslisten – det hele begynner for alvor neste år. Men penga tilbake hvis du allikevel bestemmer deg for å hoppe av.
Hadde vært virkelig morsomt om dette ble virkelighet. Verden trenger flere sprø trehjulinger.