-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Mehari som nesten ny
Hvor lenge er det siden den siste (av meget få) Citroën Mehari ble importert til Norge? Mer enn 30 år? Nå kan du få den som byggesett.
Det er ganske paradoksalt: I Tyskland ble det overhodet ikke importert noen Citroën Mehari – Beach Buggy utgaven av 2 CV - gjennom offisielle kanaler. Allikevel er det der det nå blir bygget replicaer av den gamle helten.
Selvfølgelig benytter MM Kit Cars, som verkstedet i Düsseldorf kaller seg, 2CV som donor-biler, akkurat som fabrikken gjorde. Og her ligger problemet – det blir stadig færre av dem.
Men hvis du kommer dit ned med egen bil, og er forberedt på å gjøre en del av monteringsarbeidet selv, kan du få et bra eksemplar for rundt 6.000 euro.
Dersom du skal ha max spesifikasjoner, hvilket også inkluderer å dekke rammen med zink, må du nok opp i 12.000 euro.
Originaloppskriften følges nøye, men det er ett stort unntak. Karosseriet er ikke lenger fremstilt av ABS-plast men av glassfiberforsterket plast. Mehari-veteraner vil merke forskjellen fort, nå går det an å lene seg ut av bilen uten at karosseriplatene bøyer seg.
En kraftig veltebøyle er også med for å fortelle at vi skriver 2011. Den, med fester for skikkelige sikkerhetsbelter, kan jeg heller ikke huske var førsteprioritet på franske strender i 70-årene.
Med 28,5-hesters 0,6-literen med to bokser-sylindre, regner Mario Malzkorn med at bilen vil kunne nå 100 km/t i løpet av et minutts tid. Og på en god dag kan man kanskje se både 105 og 110 km/t. Bilen veier jo tross alt bare 600 kg.
Han er også ganske beskjeden når det er snakk om et spesielt komfort-element. ”Den kan aldri bli helt vanntett eller helt vindtett” forsikrer han. Det kompliserte canvas-taket, med spiler og spenner i alle ender og retninger, gjør det mer fristende alltid å kjøre åpent, uansett klima.
Panseret festet med strikk og remmer, kjenner man igjen. Rillene langs karosserisidene, også – de er der for å stive opp platene. Og de små dørene som bare klapper inn, er også akkurat som før.
Fristende Beach-nostalgi. Men jeg er ikke sikker på at man må til Düsseldorf for å få tak i noe som ligner. Sist jeg var langt ute i Middelhavet, på Pantelleria, så jeg Mehari hvor jeg snudde meg.
Middelhavets små øyer må fremdeles være stappfulle av disse sjarmørene (eller konkurrenten, den meget mer sjeldne Renault Rodeo), så det skulle ikke være altfor vanskelig å finne en original.