-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
Min bil er min festning
Ford forteller nå om alle de sikkerhetsdetaljer som skal installeres i 2002-utgavene av deres forskjellige SUV-utgaver. Bilene blir snart sikrere enn festninger.

Det første som dukket opp var at Ford nå inkluderer dekk i den totale bil-garantien. Her følger de bare en stolt tradisjon, gamle Henry var så overbevist om at dekk var en så integrert del av en bils konstruksjon at han kjøpte noen gummifarmer og lagde sine egne T-Ford dekk. Det ble det imidlertid slutt på. Nå er altså dekkene igjen regnet som en selvsagt del av den totale bilen.
For å hjelpe folk med å holde øye med dekkene skal modeller derfra utstyres med trykk-monitorer sier Ford. En innretning som gir beskjed via dashbordet om dekktrykket er for høyt eller for lavt. Siden det bare er 20 år siden vi så slike systemer i bruk på Porsche-biler på Le Mans, kan vi kanskje være enige om at det var på høy tid.
Neste års Explorer vil også få et ABS-system med elektronisk regulering av bremsekraften, slik at det er det hjulet med best grep som får den største bremsejobben. Dessuten vil det bli installert det såkalte Personal Safety System, der sensorer både måler kreftene i et kræsj og sjekker om folk i bilen bruker sele eller ei, for så å regulere virkningen til airbagene og selemekanismen etter hvor alvorlig smellet er. Og da er både side-bager og rund-vælv sensorer med i systemet. dessuten vil de få noe som heter AdvanceTrac som er et elektronisk stabilitetsprogram.
Og, som en ettertanke, får vi høre at konstruktørene også har senket støtfanger-bjelkene, slik at skader på mindre biler som er så uheldige å komme i veien for disse rullende festningene, blir litt mindre.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no