-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Min bil er min festning
Ford forteller nå om alle de sikkerhetsdetaljer som skal installeres i 2002-utgavene av deres forskjellige SUV-utgaver. Bilene blir snart sikrere enn festninger.

Det første som dukket opp var at Ford nå inkluderer dekk i den totale bil-garantien. Her følger de bare en stolt tradisjon, gamle Henry var så overbevist om at dekk var en så integrert del av en bils konstruksjon at han kjøpte noen gummifarmer og lagde sine egne T-Ford dekk. Det ble det imidlertid slutt på. Nå er altså dekkene igjen regnet som en selvsagt del av den totale bilen.
For å hjelpe folk med å holde øye med dekkene skal modeller derfra utstyres med trykk-monitorer sier Ford. En innretning som gir beskjed via dashbordet om dekktrykket er for høyt eller for lavt. Siden det bare er 20 år siden vi så slike systemer i bruk på Porsche-biler på Le Mans, kan vi kanskje være enige om at det var på høy tid.
Neste års Explorer vil også få et ABS-system med elektronisk regulering av bremsekraften, slik at det er det hjulet med best grep som får den største bremsejobben. Dessuten vil det bli installert det såkalte Personal Safety System, der sensorer både måler kreftene i et kræsj og sjekker om folk i bilen bruker sele eller ei, for så å regulere virkningen til airbagene og selemekanismen etter hvor alvorlig smellet er. Og da er både side-bager og rund-vælv sensorer med i systemet. dessuten vil de få noe som heter AdvanceTrac som er et elektronisk stabilitetsprogram.
Og, som en ettertanke, får vi høre at konstruktørene også har senket støtfanger-bjelkene, slik at skader på mindre biler som er så uheldige å komme i veien for disse rullende festningene, blir litt mindre.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no