Moto Guzzi er reddet

Det er ikke ofte (altfor sjelden faktisk) at vi lar disse sidene oppløftes av litt motorsykkelnyheter. Men akkurat nå er meldingen såpass gledelig at vi vanskelig kan la være: Beggio og Bulgari har underskrevet!

Publisert
Aprilia overtar

Aprilia er, som alle som bruker motorsykkelsport som et hyggelig alternativ til de 22 Eccelstone-sigarene vet, en av verdens mer suksessrike motorsykkelfabrikker, italiensk, som har fostret størrelser som Valentino Rossi og Max Biaggi. Dessuten lager de tøffe scootere og lettvektere som også finner veien hjem til oss.

Mye historie og karisma
Moto Guzzi er på sin side en av de få motorsykkelfabrikkene med like mye historie og karisma og samme høye metaprodukt som Harley, samtidig som konstruksjonene er nesten like konservative.

Aprilia overtok de fleste av aksjene fra et amerikansk selskap som heter Rowan-gruppen, og der finner vi spor fra en del av Guzzis fargerike historie. Rowan er nemlig en av de mange forretningsmessige konstruksjonene bygd opp av Alessandro de Tomaso, som selvfølgelig også eide Moto Guzzi (og Benelli, da de bygde sin håpløse rekkesekser).

Spaghetti og parma
For fire år siden ble Ducati reddet. Med Motor Guzzi på plass ser det lyst ut for oss som er litt svake for spaghetti-rammer og kjørestilling som om du ligger over en Parma-ost.

Og – takk og lov – Aprilia lover at Moto Guzzi fortsatt skal befinne seg i det gamle anlegget sitt, ved Mandello i Nord Italia. Derfra vil jeg aldri glemme prøvebanen som var bygget rundt en kirkegård, og en vindtunnel der propellen ble drevet av en sliten, gammel Ferrari Dino Formel 1 motor.

Jeg bare regnet med at dere gjerne ville vite det.

Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS