-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Sier ja til førerløse biler
Ketil Solvik-Olsen (FrP) er en bilglad samferdselsminister som nå vil oppgradere lovverket så det ikke skal være til hinder for bruk av selvkjørende biler i Norge.
– Det skal ikke stå på lovverket i Norge når bilindustrien i turbofart utvikler selvkjørteknologien. Derfor starter nå regjeringen arbeidet med en lov om prøveordning for autonome kjøretøy. Målet er å fremme et lovforslag for Stortinget våren 2017, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Så entusiastisk er samferdselsministeren til teknologien at det brukes begrepet «førerløse biler» i tittelen på pressemeldingen.
– Kjøretøyprodusenter og teknologimiljø gjør raske fremskritt i utviklingen av førerløse kjøretøy. Allerede nå ser vi stadig bedre førerstøttesystemer i bilene, og enkelte bilmerker har modeller som under gitte forutsetninger kan kjøre selv.
– Men dagens lovverk setter visse begrensninger. Blant annet bryter bruken av helt autonome kjøretøy med sentrale grunnprinsipper i veitrafikkloven.
– Derfor er det viktig at vi sikrer et oppdatert lovverk som ikke stopper teknologiutviklingen, men samtidig ivaretar sikkerheten for alle trafikanter, sier Solvik-Olsen.
Samferdselsministeren mener det vil være viktig å ha et internasjonalt perspektiv på arbeidet slik at regelverket blir mest mulig harmonisert og at teknologien fungerer på tvers av landegrenser og kjøretøyprodusenter.
Det er flere år siden Google utviklet de første førerløse bilene og etter noen tids testing slapp dem ut i vanlig trafikk. Alle bilprodusenter og deres underleverandører jobber nå på spreng for å gjøre teknologien så sikker at den vil bli akseptert av myndigheter og brukere.
Målet er ikke først og fremst å gjøre bilene selvkjørende for selvkjøringens skyld, men å bruke teknologien til å eliminere førerfeil for med det å få ned antallet trafikkulykker. Bare i USA dør over 30.000 mennesker på veiene hvert år.
Biler med aktiv cruisekontroll i kombinasjon med filskiftholde – det er allerede tusenvis av dem på norske veier – defineres som semiautonome.
Det vil si at de holder rett avstand til bilen foran og finner rett plass i kjørefeltet dersom veioppmerkingen er god. Noen få har i tillegg aktiv skiltleser som justerer bilens fart etter gjeldende skilting.
Felles for alle semiautonome biler som selges i Norge i dag er at føreren må holde i rattet. Men noen få modeller aksepterer, litt avhengig av hvor komplisert trafikksituasjonen er, at rattet slippes i noen sekunder.
Mercedes' nyeste E-klasse, Tesla Model X og de siste utgavene av Tesla Model S kan i prinsippet kjøre selv. Dersom føreren ikke griper rattet etter tydelig varsling fra bilen, stopper Mercedesen etter drøyt halvannet minutt.
Tesla klarer langt mer før den stopper. Min erfaring med bilen er at den lærte seg veistrekningen den kjørte, og ble stadig bedre på å kjøre selv, opp til en mil uten at noen holdt i rattet. En liten rattberøring, og bilen kjørte nok en mil selv. Dette kan du lese mer om i siste nummer av bladet Bil.
Tesla Model S er også eneste bilen som selv svinger ut og kjører forbi andre biler når blinklyset aktiveres. Mercedes har samme funksjon, men denne er ikke tilgjengelig i Norge.
Carlos Ghosn, leder for alliansen Renault-Nissan, har ved flere anledninger sagt at 2020 blir det store gjennombruddsåret for autonome biler.