-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Sion er litt nærmere
Vi har vært innom Sion, en bil med stort innslag av mose, før. Nå har initiativtakerne, Sono Motors, gjennomført andre crowdfunding runde, og passerte elegant målet på 50 millioner euro.

Dermed er de, skriver de, inne i den fasen hvor den kan bygge og teste prototyper og begynne å tenke på å få den ut på markedet.
De har tenkt så langt at de allerede har opprettet et fond som skal ta vare på fortjeneste til alle innskyternes felles gode.
Og da regner jeg med at det er å redde planeten de tenker på.
For dette er et ganske helhjertet innslag i klimadebatten.
En ganske rommelig kompaktbil, fem dører, seks seter (3 + 3), SUV-aktig, 410 cm lang med 7,5 kvadratmeter solceller over store deler av bilen (som skal gi strøm nok til 30 gratis kilometer hver dag), en 50 kW sterk motor og en toppfart på 140 km/t.
Beregnet pris 25.000 euro – 10.000 potensielle kjøpere har allerede betalt for plass på reservasjonslisten.
Det hele bygget av bionedbrytbare materialer, gjenbruk av det som ikke kan brytes ned, og dashbordet fylt med, og dekorert av, mose.
Dels fordi den skal være pen å se på, dels fordi den steller seg selv ved å hente fuktighet fra luften – naturens egen luft kondisjonerer – og dels fordi den skal være svært effektiv når det gjelder å binde små partikler.
Selskapet ligger i München, men nå har de også sikret en avtale om at produksjon, når den kommer i gang, skal skje i deler av de gamle SAAB-anleggene i Trollhättan.
Det er ikke lenger noen hobby-virksomhet vi snakker. 100 personer er allerede ansatt for å drive arbeidet videre fremover.
Sist jeg så etter hadde selskapet registrert € 53,342,998 på vei inn på 50 dager. Det høyeste crowd-funding resultatet i Europa. Det må da også ligge på topp når man ser på amerikanske resultater?
Men det er fremdeles mange lange steg på vei mot målet. Det er foreløpig anslått at man trenger nye 255 millioner euro for å få opp produksjonen.
En del av de pengene ligger klare – men ikke før produksjonen er kommet i gang: de kan gjøre god forretning på å selge CO2 kvoter til forbrenningsbil-produsenter.