Tryggest på norske veier
Fremtidens biler vil kommunisere med omgivelsene for å unngå ulykker
Tryggest på norske veier

Tryggest på norske veier

Tryggest på norske veier

Tryggest på norske veier
Volvo XC90 er blant de aller tryggeste bilene på markedet
Tryggest på norske veier
Volvo vraket en XC90 foran et stort pressekorps for å demonstrere hvor sikker den er

Tryggest på norske veier

Etter fjorårets sterke nedgang i trafikkdøde, er Norge nå det sikreste landet i Europa å kjøre bil i, viser EU-statistikk.

Publisert Sist oppdatert

Vi liker å framstille oss som gode på det meste og best på trafikksikkerhet. Men det var faktisk først i 2015 at Norge ble det sikreste trafikklandet i Europa med bare 23 drepte per million innbyggere, mot 51,1 i gjennomsnitt i EU.

Helt fram til nå har vi måttet se oss slått av svenskene, men fersk statistikk fra EU viser at land som Malta, Nederland og Storbritannia slett ikke har vært dårligere etter 2010.

Effektive tiltak
Etter at EU satte i gang offensive tiltak for å få ned antallet omkomne på veinettet, har flere land oppnådd store resultater.

Eksempelvis har Danmark, som har høyest lovlig motorveifart i Norden, redusert dødsulykkene på veiene med 35 prosent i den siste femårs perioden, mens gjennomsnittlig nedgang i EU har vært 17 prosent.

Norge har i samme periode nær halvert antallet dødsulykker, fra 208 til 118 – eller fra 42 til 23 omkomne per million innbyggere.

Sverige har til sammenlikning knapt hatt reduksjon, fra 28 til 27.

Stadig tryggere
Bedre veier og sikrere biler har i Spania og Portugal, to populære land for ferierende nordmenn å kjøre bil i, ført til betydelig reduksjon i antall trafikkdøde.

Spania er nå sikrere enn Norge var for bare tre år siden. I Portugal er det fortsatt nesten dobbelt så stor sjanse for å omkomme på veiene som i Spania.

Det er enkelt å tenke seg USA, bilismens hjemland, som et trygt sted å kjøre bil, men se opp for fyllekjørerne! I USA dør det årlig 100 mennesker per million innbyggere i trafikken (drøyt fire ganger så mange som i Norge).

Selv om dødstallene er for nedadgående i EU og endte på 23.000 i 2015 – ned med 5500 fra 2010 – er dette langt fra nok for EU-kommisjonen som har beregnet kostnadene for alle trafikkulykkene i fjor til 100 milliarder euro.

EU-kommisjonen mener at det siste tiårets teknologiske framskritt i høy grad har forbedret trafikksikkerheten, men at det fortsatt er nærmest uante muligheter, spesielt når det gjelder selvkjør og sammenkopling av biler.

Derfor håper kommisjonen innen utgangen av 2016 å ha ferdig en overordnet plan for integrering av intelligente transportsystemer med toveis kommunikasjon mellom kjøretøyer samt mellom kjøretøyer og infrastruktur.

Kilde: Statens vegvesen.

Trafikkdøde i Norge 2010 – 2015

År

Døde

Døde per mill.
innbyggere

2010

208

42

2011

168

33

2012

145

28

2013

187

37

2014

147

28

2015

118

23

Trafikkdrepte per million innbyggere i EU i 2015:

Norge

23

Malta

26

Sverige

27

Nederland

28

Storbritannia

29

Danmark

30

Irland

36

Spania

36

Tyskland

43

Finland

48

Estland

50

Slovakia

51

Frankrike

54

Italia

56

Østerrike

56

Luxembourg

58

Slovenia

58

Portugal

60

Kypros

66

Ungarn

66

Belgia

67

Tsjekkia

70

Hellas

74

Polen

77

Kroatia

82

Litauen

82

Estland

94

Bulgaria

95

Romania

95

Gjennomsnitt EU

51,1

Powered by Labrador CMS