-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tryggest på norske veier
Etter fjorårets sterke nedgang i trafikkdøde, er Norge nå det sikreste landet i Europa å kjøre bil i, viser EU-statistikk.
Vi liker å framstille oss som gode på det meste og best på trafikksikkerhet. Men det var faktisk først i 2015 at Norge ble det sikreste trafikklandet i Europa med bare 23 drepte per million innbyggere, mot 51,1 i gjennomsnitt i EU.
Helt fram til nå har vi måttet se oss slått av svenskene, men fersk statistikk fra EU viser at land som Malta, Nederland og Storbritannia slett ikke har vært dårligere etter 2010.
Effektive tiltak
Etter at EU satte i gang offensive tiltak for å få ned antallet omkomne på veinettet, har flere land oppnådd store resultater.
Eksempelvis har Danmark, som har høyest lovlig motorveifart i Norden, redusert dødsulykkene på veiene med 35 prosent i den siste femårs perioden, mens gjennomsnittlig nedgang i EU har vært 17 prosent.
Norge har i samme periode nær halvert antallet dødsulykker, fra 208 til 118 – eller fra 42 til 23 omkomne per million innbyggere.
Sverige har til sammenlikning knapt hatt reduksjon, fra 28 til 27.
Stadig tryggere
Bedre veier og sikrere biler har i Spania og Portugal, to populære land for ferierende nordmenn å kjøre bil i, ført til betydelig reduksjon i antall trafikkdøde.
Spania er nå sikrere enn Norge var for bare tre år siden. I Portugal er det fortsatt nesten dobbelt så stor sjanse for å omkomme på veiene som i Spania.
Det er enkelt å tenke seg USA, bilismens hjemland, som et trygt sted å kjøre bil, men se opp for fyllekjørerne! I USA dør det årlig 100 mennesker per million innbyggere i trafikken (drøyt fire ganger så mange som i Norge).
Selv om dødstallene er for nedadgående i EU og endte på 23.000 i 2015 – ned med 5500 fra 2010 – er dette langt fra nok for EU-kommisjonen som har beregnet kostnadene for alle trafikkulykkene i fjor til 100 milliarder euro.
EU-kommisjonen mener at det siste tiårets teknologiske framskritt i høy grad har forbedret trafikksikkerheten, men at det fortsatt er nærmest uante muligheter, spesielt når det gjelder selvkjør og sammenkopling av biler.
Derfor håper kommisjonen innen utgangen av 2016 å ha ferdig en overordnet plan for integrering av intelligente transportsystemer med toveis kommunikasjon mellom kjøretøyer samt mellom kjøretøyer og infrastruktur.
Kilde: Statens vegvesen.
År | Døde | Døde per mill. |
2010 | 208 | 42 |
2011 | 168 | 33 |
2012 | 145 | 28 |
2013 | 187 | 37 |
2014 | 147 | 28 |
2015 | 118 | 23 |
Norge | 23 |
Malta | 26 |
Sverige | 27 |
Nederland | 28 |
Storbritannia | 29 |
Danmark | 30 |
Irland | 36 |
Spania | 36 |
Tyskland | 43 |
Finland | 48 |
Estland | 50 |
Slovakia | 51 |
Frankrike | 54 |
Italia | 56 |
Østerrike | 56 |
Luxembourg | 58 |
Slovenia | 58 |
Portugal | 60 |
Kypros | 66 |
Ungarn | 66 |
Belgia | 67 |
Tsjekkia | 70 |
Hellas | 74 |
Polen | 77 |
Kroatia | 82 |
Litauen | 82 |
Estland | 94 |
Bulgaria | 95 |
Romania | 95 |
Gjennomsnitt EU | 51,1 |