-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tysk post med bilkultur
Jeg visste egentlig om det, men et brev (utrolig, men sant) med en pressemelding minnet meg om fenomenet. På frimerket var det avbildet en nydelig Opel Manta.
Jeg blir nesten rørt når det kommer brev i posthylla i stedet for pling i innboksen.
Selv prøver jeg å sende minst ett brev hver dag, men tro meg – det blir vanskeligere og vanskeligere.
Sist jeg forsøkte der, kunne resepsjonen i hotellet i Torino fortelle meg at «nei, sorry, de fikset ikke å sende brev for folk lenger – de brukte bare courier service».
Og på postkontoret på Linate-flyplassen var det en luke og 17 folk i kø. Mottakeren av akkurat det brevet fikk det håndoverbragt i Oslo. Ikke akkurat like moro som med frimerke på utsiden poststemplet noe Langtvekkistan.
Men her har vi altså en som gjerne vil fortelle BilNorges lesere om et av de nye produktene sine, så han legger meldingen i en konvolutt og setter et frimerke på.
Det alene burde nesten garantere en plass i spaltene.
Poenget mitt er imidlertid at før fenomenet frimerker & post forsvinner helt, så ta et grep. Og du kan gjøre det per post.
Deutsche Post tar gjerne imot brev-henvendelser utenfra og sender tilbake noen av de mange kunstverkene de kan by på.
For oss gjelder det seks frimerker i serien «Klassische deutsche Automobile».
Jeg hadde som sagt glemt den, men nå ble jeg minnet på en BMW 507 og en Mercedes-Benz W111 fra 2015. Frimerkene altså, ikke bilene.
Men hva jeg hadde gått glipp av var at serien faktisk fortsatte. I fjor kom en Porsche 911 Targa og en Ford Capri av den første serien. Og i år, viser det seg, er det kommet en Golf av den første generasjonen, og denne Opel Manta A, som jeg fikk servert på et fat – så å si.
Alle disse bildene er av høy klasse. De er gjort av en skikkelig grafiker og ligner ikke på de 2000 «Klassiske biler»-frimerkene som lå i store konvolutter da du var liten og skulle bli filatelist og kjøpte samle-konvolutter med temaer, og de fleste var heslige reproduksjoner av illustrasjoner fra dårlige brosjyrer, utgitt av Nigeria eller land du aldri hadde hørt om.
Disse seks hadde fortjent sin plass, samlet, i glass og ramme – eller, enda bedre, utenpå et brev til en du vet vil sette pris både på brev og på omslaget.
La meg ta med at blant årets utgivelser er også et 70 cent frimerke der motivet er «løpemaskinen» til Karl Freiherr von Drais.
Anledningen er 200-årsdagen for den første vellykkede demonstrasjonen av draisinen – en oppfinnelse som var starten på sykkel og deretter mekanisert landeveis-fremdrift. Og på en måte er von Drais den mest progressive av alle sykkel / motorsykkel / bil-pionerene.
Hans innretning var energi-effektiv, enkel og billig, og fullstendig utslippsfri. Akkurat det vi igjen er på jakt etter i dag.
Og selv om du ikke kjøper de argumentene – der har du i hvert fall et frimerke som er verdt å gjemme på.