BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring
BMW M4 Touring

Første BMW M3 Touring

BMW lanserer nå for første gang M3 i Touring-versjon. En praktisk familiebil spekket med kjøreglede.

Publisert Sist oppdatert

BMW M markerer sitt 50-årsjubileum med å lansere flere spenstige nyheter. Et familievennlig alternativ blir den nye stasjonsvognen – BMW M3 Touring.

Erkerivalene Audi Sport og Mercedes-AMG har hatt spreke stasjonsvogner på programmet lenge, men for BMW er dette den første.

Modellbetegnelsen M3 har eksistert siden 1986, men tidligere har BMW nøyd seg med å tilby betegnelsen i tre karosseriformer – sedan, coupé og cabriolet. Ikke fordi interessen har manglet – mange har etterspurt en M3 stasjonsvogn gjennom årene.

– For mer enn 20 år siden jobbet BMW M-ingeniørene på bakrommet med et konsept for en M3 Touring, basert på tredje generasjon M3 Sedan. Denne prototypen ble faktisk holdt hemmelig helt frem til 2016. Da begynte ryktene å svirre om at noe nytt var på gang, og i 2020 kom bekreftelsen, forteller Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

– I år blir BMW M3/M4-familien komplett når sedanen, coupéen og cabrioleten får selskap av rosinen i bratwursten; stasjonsvognen BMW M3 Touring.

Nye BMW M3 Touring kombinerer ifølge Tegneby de sportslige egenskapene til M3 Sedan med de praktiske egenskapene en stasjonsvogn har, uten at det går på bekostning av den typiske kjøregleden man finner i en BMW M-bil.

Fellestrekkene med sedanen er naturlig nok mange, men taklinjen og hekken skiller seg selvsagt ut. Proporsjonene skiller den tydelig fra øvrige 3-serie stasjonsvogner.

Sett opp mot hverandre er eksempelvis M3 Touring 85 mm lengre og 76 mm bredere, noe som spesielt kommer til syne over de bakre hjulbuene. Standard felgdimensjon er 19 tommer foran og 20 tommer bak.

Uavhengig av bilens eksteriørfarge vil taket være i sort høyglans som standard. Om ønskelig kan bilen leveres med taket lakkert i eksteriørfargen. Detaljer i sort høyglans går også igjen i grillen, rundt vinduene og andre steder på karosseriet.

Under panseret finner man den samme tre-liters rekkesekseren som i M3/M4 Competition, hvor nåla når det røde feltet i turtelleren først ved 7200 omdreininger. Motoren leverer 510 hestekrefter, med et maksimalt dreiemoment på 650 Nm.

En åtte-trinns M Steptronic-automatgirkasse, som tilbyr tre girskifteprogrammer, sørger for sømløse og lynraske girskift. Kreftene sendes til asfalten gjennom M xDrive firehjulsdrift, koblet sammen med en aktiv differensial på bakakselen.

I tillegg til den tradisjonelle firehjulsdriften, kan man velge en mer dynamisk innstilling som flytter flere av kreftene til bakhjulene – eller velge ren bakhjulsdrift for den klassiske BMW M-følelsen.

BMW M3 Touring gjør unna sprinten til hundre på bare 3,6 sekunder – bare et tidel mer enn sedanen. Har du tilgang til egen flystripe eller bane gjøres 0-200 km/t unna på 12,9 sekunder.

Toppfarten er begrenset til 250 km/t som standard, men øker til 280 km/t hvis man velger M Driver’s package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience.

BMW M har brukt sine 50 års erfaring innen motorsport for å komponere det de betegner som «en perfekt balansert totalpakke» for fjerde karosserivarianten av BMW M3/M4.

Egenskapene til motoren og drivverket er kombinert med et karosseri med optimert stivhet og aerodynamikk, med et chassis som er konfigurert og innstilt spesielt for helt nye BMW M3 Touring.

Bak rattet er det racingfølelse som gjelder. M3 Touring blir den første M-modellen som leveres med Curved Display, den digitale instrumenteringen og operativsystemet man kjenner fra blant annet nykommerne i4 og iX.

Det M-spesifikke kontroll- og operasjonssystemet inkluderer Setup-knappen, som gir direkte tilgang til innstillingsalternativene for motor, chassis, styring, bremsesystem og M xDrive firehjulsdriften.

Elektrisk justerbare M Sportsseter i skinn med minnefunksjon er standard. Om ønskelig leveres bilen også med de særegne M Carbon bøttesetene, hvor sjåføren og passasjeren foran tilbys en helt spesiell blanding av motorsportfølelse, lettvektsdesign og langdistansekomfort.

I baksetet, som har tre seter i full størrelse, kan ryggen deles og felles ned i 40:20:40-format. Med nedfelt rygg utvides lastekapasitet fra 500 liter til maksimalt 1.510 liter.

Anti-skli skinner som reiser seg automatisk fra bagasjeromsgulvet kan bestilles som ekstrautstyr. Disse forhindrer at bagasjen glir rundt under kjøring.

Helt nye BMW M3 Touring får sin publikumspremiere på «Goodwood Festival of Speed» i England.

– Norske forhandlere vil åpne for bestilling i september, mens produksjon starter i november. Prisen er ikke klar, men det kan forventes at differansen fra BMW M3 Sedan (Competition M xDrive) blir på samme nivå som mellom andre sedan og stasjonsvognmodeller i 3-serien, avslutter Tegneby.

En M3 Competition Sedan koster nesten 1,2 millioner. Pluss på 40.000 kroner på toppmodellen, så har du nok en god prisindikasjon.

På Goodwood-festivalen presenterer BMW også M3 som Safety Car for MotoGP.

Powered by Labrador CMS