-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Svanesang for BMW M5
BMW tilbyr nå en spesialutgave av M5 i meget begrenset opplag. En siste salutt før bilen pensjoneres.
Det er mer regel enn unntak at produsentene tilbyr spesialutgaver når en modell synger på siste vers. Nå er det nok fortsatt en stund til vi får se en ny M5, men 5-serien skal snart gjennom et generasjonsskifte.
BMW M5 Competition heter spesialutgaven som tilbys i et begrenset opplag på 200 biler.
Den turbomatede V8-motoren har fått hele 600 hester (+ 40 hk) og et dreiemoment på 700 Newtonmeter (+ 20 Nm). Dermed tar den deg til 100 på 3,9 sekunder, fire tideler raskere enn en standard M5.
Fremskritt
At BMW har greid å øke effekten uten at det går ut over forbruk og utslipp, er noe vi er blitt vant med fra bayerne de senere årene. Om du hadde ymtet at en 600-hesters bil skulle klare seg med 0,99 liter på mila for ti år siden, hadde neppe noen trodd deg.
Men ekstra krefter er ikke det eneste som skiller Competition Edition fra vanlig M5 – den har selvsagt en «Competition Package» som blant annet innebærer 10 mm mindre bakkeklaring, samt stivere oppsett av fjærer, dempere og stabilisatorer.
Den aktive M-diffen er tilpasset endringene for å gi maksimal traksjon og styringen er mer direkte. BMW anbefaler kundene å gå for keramiske bremser for å utnytte potensialet i bilen maksimalt.
Alt dette går ganske sikkert på bekostning av komfortnivået, men det spiller neppe noen rolle for kundegruppen her.
M5 Competition Edition leveres i to lakkfarger – 100 stykker i Carbon Black og 100 i Mineral White. Begge med 20-tommers spesialfelger og dekk i 265/35 ZR20 foran og 295/30 ZR20 bak.
Detaljer i karbonfiber er på plass både utendørs og innendørs, og selvsagt en nummerplate som indikerer hvilket nummer i rekken av de 200 utvalgte du er.
Ikke skjønner jeg hva man skal med et 1200-Watts B&O-anlegg i denne bilen – det må da være mer enn nok med den herlige symfonien V8-eren står for.
En vanlig BMW M5 koster 1.557.100 kroner på norske skilter. I Tyskland er prisen fra 104.300 euro for en ordinær M5, mens Competition Edition koster fra €129.500. Du bør med andre ord kunne få den for under to millioner norske, om du i det hele tatt når frem i køen.