-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Svanesang for BMW M5
BMW tilbyr nå en spesialutgave av M5 i meget begrenset opplag. En siste salutt før bilen pensjoneres.
Det er mer regel enn unntak at produsentene tilbyr spesialutgaver når en modell synger på siste vers. Nå er det nok fortsatt en stund til vi får se en ny M5, men 5-serien skal snart gjennom et generasjonsskifte.
BMW M5 Competition heter spesialutgaven som tilbys i et begrenset opplag på 200 biler.
Den turbomatede V8-motoren har fått hele 600 hester (+ 40 hk) og et dreiemoment på 700 Newtonmeter (+ 20 Nm). Dermed tar den deg til 100 på 3,9 sekunder, fire tideler raskere enn en standard M5.
Fremskritt
At BMW har greid å øke effekten uten at det går ut over forbruk og utslipp, er noe vi er blitt vant med fra bayerne de senere årene. Om du hadde ymtet at en 600-hesters bil skulle klare seg med 0,99 liter på mila for ti år siden, hadde neppe noen trodd deg.
Men ekstra krefter er ikke det eneste som skiller Competition Edition fra vanlig M5 – den har selvsagt en «Competition Package» som blant annet innebærer 10 mm mindre bakkeklaring, samt stivere oppsett av fjærer, dempere og stabilisatorer.
Den aktive M-diffen er tilpasset endringene for å gi maksimal traksjon og styringen er mer direkte. BMW anbefaler kundene å gå for keramiske bremser for å utnytte potensialet i bilen maksimalt.
Alt dette går ganske sikkert på bekostning av komfortnivået, men det spiller neppe noen rolle for kundegruppen her.
M5 Competition Edition leveres i to lakkfarger – 100 stykker i Carbon Black og 100 i Mineral White. Begge med 20-tommers spesialfelger og dekk i 265/35 ZR20 foran og 295/30 ZR20 bak.
Detaljer i karbonfiber er på plass både utendørs og innendørs, og selvsagt en nummerplate som indikerer hvilket nummer i rekken av de 200 utvalgte du er.
Ikke skjønner jeg hva man skal med et 1200-Watts B&O-anlegg i denne bilen – det må da være mer enn nok med den herlige symfonien V8-eren står for.
En vanlig BMW M5 koster 1.557.100 kroner på norske skilter. I Tyskland er prisen fra 104.300 euro for en ordinær M5, mens Competition Edition koster fra €129.500. Du bør med andre ord kunne få den for under to millioner norske, om du i det hele tatt når frem i køen.