-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rett fra verktøykassa
Dette er en av de beste racingbøkene jeg har lest. Den er obligatorisk for alle som tror de vet noe om Fangio, Moss eller Stewart.
Alle som later som om de er interessert i den show-biz grenen som kaller seg Formel 1, elsker å dra historiske referanser. Det er vel ingen underholdningsgren som til de grader vedlikeholder vegg-til-vegg statistikk.
Ingen andre har sånn komplett kontroll på hvor mange andre 23-åringer som har blitt nummer fem i sitt sjette Formel 1 løp, eller hvor mange som er blitt nummer 2 femten ganger på rad uten å ha blitt verdensmester.
Og inne i all denne drepende kjedelige statistikken dukker heltenes navn opp. Jim Clark, Jackie Stewart eller Stirling Moss – eller hvis du er virkelig bevandret i historikken, klarer du eksotiske navn som James Hunt, Innes Ireland eller – virkelig eksotisk, Baghetti, Bandini eller Beltoise.
Det finnes fargerike, romantiske bøker om Helte-epoken, og det dukker stadig opp dramatiske artikler om den gang Grand prix Gladiatorene døde som fluer.
Men nå er Boken her, den som gir oss folk som Tony Robinson, Cedric Selzer eller Allan McCall.
McHvem? Sorry?
”Tales from the Toolbox” heter boken, antakelig det beste som noensinne er utgitt av Veloce forlaget. Skrevet av Michael Oliver, som jeg kjenner fra spaltene i en rekke engelske bil- og bilsport-blader, men som også har skrevet to bøker om gamle Lotus racerbiler.
Da han gjorde disse bøkene, kom han borti flere av de gamle Lotus-mekanikerne som selvfølgelig hadde en rekke spennende historier på lager.
Spennende, dels fordi de jo hadde vært med på det hele de også – på baksiden. Og dels fordi de aldri hadde kommet til orde før.
Nå har Oliver samlet en bråta av dem, kanskje så mange som femti, som alle var med i femti-, seksti- og sytti-årene.
Det var den gang et Grand Prix lag besto av tre biler på en gammal lastebil, og seks mekanikere som brukte en uke på å kjøre fra et Formel 2-løp i Sverige til et løp i Italia, som jobbet med ny valuta i hvert land og måtte krangle seg gjennom den ene tollposten etter den andre.
De som jobbet sammen med stjerneførere som også la seg ned på et sølete jordgulv med en fastnøkkel i hånden for å justere bump-steer foran neste dags løp.
Dette er historier du aldri har hørt før, om førere du trodde du visste alt om, fra en verden du ikke ante eksisterte.
Verdensmesterne får så det holder (Graham Hill som alltid skulle ha detaljer på bilen endret. De ble ofte så lei kravene at det bare lot som de utførte justeringene. Da han kom inn fra en ny runde var alt blir mye bedre).
Stallsjefene også. Colin Chapman som var en mester i underbetaling og i å holde dem alle oppe hele natta.
Vi blir med mekanikerne bak rattet i de ombygde Leyland-bussene, frem og tilbake over Mont Cenis-passet – motorveier og tunneler gjennom Alpene fantes ikke.
Vi blir med dem i fengsel etter utagerende seiersfester, og til en butikk i Indianapolis for å kjøpe fire svarte slips etter at en av førerne hadde kjørt seg i hjel.
En rekke av de intervjuede mekanikerne har fått sin egen profil, men ellers er en rekke forskjellige historier sydd sammen i omfattende kapitler.
Og noe av det beste: av de rundt 50 stort sett svart/hvitt-bildene, og stort sett kreditert mekanikerne, tror jeg ikke jeg har sett et eneste ett før. Når jeg legger til at boken også har en skikkelig indeks, kan ikke jeg ønske meg mer.
I en verden av masseproduserte silikon-repetisjoner av traurige oppbrukte myter, er en bok som dette virkelig et fantastisk lyspunkt.
Sannsynligvis kommer den ikke til å selge noe særlig blant alle Formel 1-romantikerne. Den koster nemlig ikke de 500-1000 kronene vi er vant til å betale for glansbilde-bøkene. Her snakker vi om £12.99 fra forlaget.
Sa jeg: Anbefalt?
Jeg mener: Obligatorisk.
FAKTA:
Tittel: Tales from the Toolbox – A collection of behind-the-scenes tales from Grand Prix mechanics
Forfatter: Michael Oliver – forord av Sir Jackie Stewart
Utgiver: Veloce Publishing Ltd.
ISBN 978-1-84584-199-7
Innhold: 176 sider / 50 bilder
Pris: £12,99 + porto