Tøff og klatrevillig Ford bygd i Michigan.

PRØVEKJØRT: Ford Bronco – se den på Oslo Motor Show

Fords tøffeste – koster 1,8 mill

En av de tøffeste bilene på kommende helgs Oslo Motor Show vil uten tvil være Ford Bronco. Naturligvis har BilNorge kjørt den.

Publisert Sist oppdatert

Ford Bronco ser ikke like tøff ut som Jeep Wrangler, men til gjengjeld er den mer komfortabel, og sannsynligvis tar den seg like godt fram der veiene slutter. Og interessant nok har Ford i disse salgstunge tidene valgt å hente til Norge et par firedørs eksemplarer av denne erke-amerikaneren.

Nettopp Jeeps dyrking av det ville i et ganske så temmet og urbant billandskap, fikk Ford til etter 25 års dvale å hente fram navnet og konseptet utviklet tidlig i 1960-årene og produsert gjennom fem generasjoner fra 1965 til 1996.

Minst temmet

Som navnet tilsier skal du i møte med Bronco aldri være i tvil om at dette er Fords minst temmede. Så også med sjette generasjon satt i produksjon igjen i 2021. Riktignok har Bronco mer til felles med Land Rovers forfinede Defender og splitter nye Ineos Grenadier enn Wrangler, men det har opplagte fordeler. Til å være så bra som offroader kjører den forbasket bra på asfalt, altså der den normalt vil befinne seg.

Rask som den utemmede hesten navnet er hentet fra byr Bronco på V6, 2,7 liter, twin turbo og hele 335 bensin-hester. Så selv om offroaderen veier drøye 2,3 tonn, tar den sprinten til 100 km/t på 7,2 sekunder via ti trinns kassen Ford bruker i ganske mange modeller, Mustang inkludert. Bronco har dessuten mye til felles med Ranger Raptor. 

Tung offroadprioritering

Selvfølgelig har bilen sperre både på for- og bakaksel, samt høy- og lavserie girvalg. Normalt vil det være naturlig å velge drift kun på bakhjulene eller automatinnkobling av firehjulsdriften. Dette, inkludert valg mellom de to girutvekslingsmulighetene, gjøres via knapper på kjøreprogramhjulet plassert lett tilgjengelig mellom setene. Sperrene kobles inn med knapper oppe på dashbordet.

Du skal lete for å finne Fords blå oval på Bronco. Intet Ford-navn i grillen og kun et lite merke under håndtaket som åpner den sidehengslede bakluken. Så står det Ford på en lite skilt inne i bilen. Hesten derimot går igjen, og man skal aldri være i tvil om at bilen bygges i USA.

Det avgjørende spørsmålet er om merkevaren Ford tåler prislappen?

Produsert i Michigan

Et klistremerke på frontruten gir tydelig til kjenne at Bronco er bygget med stolthet ved fabrikken i Michigan. Dette følges opp på et metallskilt på midtkonsollen at bilen både er designet og utviklet i Dearborn, altså i Ford-land en snau halvtimes kjøring på Interstate 94 og Michigan Avenue vestover fra Detroit.

Med lengde på 4,80 meter med tillegg av bredde og høyde på bortimot to meter, lider ikke bilen av plassmangel, men med tanke på at Bronco faktisk koster tett innpå 1,8 millioner kroner (!), er det motorkraft, teknikk og framkommelighet framfor luksuriøs komfort det betales for.

Enorme bidrag til statskassen

Det avgjørende spørsmålet er likevel om merkevaren Ford tåler prislappen? Ikke det at Grenadier eller Defender koster mindre med bensinmotor og baksete, snarere tvert om, men de to nevnte konkurrentene tilbyr varebilløsning til halve prisen.

Nå koster ikke Bronco spesielt mye i USA. Badlands-varianten som står på OMS koster rundt 50.000 dollar (560.000 kroner). Men den forholdsvis tørste V6-eren bidrar med 840.000 kroner i CO2-avgift til statskassen. Legg så på vektavgift og grunnavgift for egenvekt, så har statens innkassering bare i engangsavgifter for lengst passert 1,1 millioner kroner.

Se den på Oslo Motor Show

Noen – hvor penger på dette nivået spiller mindre rolle enn bilens barskhet – vil applaudere at Ford våger å ta Bronco til Norge. Og for alle andre som vil se bilen på nært hold, er det bare å møte opp på Oslo Motor Show når det åpner kommende fredag. Og du kan lese mer om den i kommende utgave av BilAutofil.

På OMS står også Ineos Grenadier, Jim Ratcliffes hevn over at Land Rover nektet salg av den utgåtte Defender-plattformen. Derfor fikk han like godt utviklet sin egen bil.

Ford Bronco Badlands

Pris fraKr. 1 768 400
Pris testbilKr. 1 781 400
Motor2 694 ccm/V6, bensin, twin turbo
Ytelse335 hk/563 Nm
Drivlinje10A, firehjulsdrift
0-100 km/t7,2 sekunder
Toppfart161 km/t
Forbruk (oppgitt/test)1,27/1,32 l/mil
CO2/NOx338 g/km - 60 mg/km
Energiforbruk120,65 kWt/100 km
Mål LxBxH480/194/196 cm
Akselavstand295 cm
Bakkeklaring26,1 cm
Bagasjerom546 - 1 804 liter
Drivstofftank79 liter
Egenvekt2 343 kg
Nyttelst387 kg
Tilhengervekt1 000 kg
Euro NCAPIkke testet
Garanti5 år/100 000 km
MiljøklasseG

Spørsmålet er om bilen tåler prisen på 1,8 millioner kroner.
To eksemplarer av Ford Bronco er så langt tatt til Norge.
Bronco har mange av de samme egenskapene som forbindes med Land Rover Defender og Ineos Grenadier.
Sidehengslet bakluke som åpnes før bakvinduet lar seg åpne.
Røft interiør.
Baksetet splittet 40/60. Bilen har ikke skiluke.
2,7 liters V6 yter 335 hk.
Særs lettlastet bagasjerom.
Det eneste stedet Fords blå oval er synlig.
Oransje elementer går igjen i interiøret.
Kjøreprogramhjulet hvorfra drivlinjen også styres.
Ingen tvil m hvor bilen bygges.
USB, USB C og 220 volt uttak i baksetet.
Solide tauekroker foran.
Powered by Labrador CMS